Μια συζήτηση με έναν, θα λέγαμε, «θρησκευτικό διπλωμάτη», τον Ιωάννη Ορφανουδάκη-Φώσκολο

Ένα απόγευμα καθημερινής συναντήσαμε τον κ. Ιωάννη Ορφανουδάκη στη Νέα Σμύρνη, με σκοπό να συζητήσουμε για τη «θρησκευτική διπλωματία» τομέα στον οποίον έχει από ετών αφιερωθεί μέσω της θεολογικής επιστήμης στην οποία μέχρι και σήμερα συνεχίζει ως υπότροφος του ΙΚΥ στο Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας του ΕΚΠΑ. Η περιοχή συνάντησής μας, όπως μας είπε ο ίδιος, είχε το δικό της συμβολισμό, λόγω της προσφυγικής της ιστορίας και των δεσμών της με τη Σμύρνη και την Κωνσταντινούπολη.

Το μέρος της συνάντησης ήταν η έδρα της εταιρείας ABOVE του κ. Σπύρου Βάθη και της κ. Νάνσυ Βάθη Δρόλια, φίλων του κ. Ορφανουδάκη, τους οποίους ευχαριστούμε θερμά για τη φιλοξενία. Ο κ. Ορφανουδάκης, αν και ασχολείται με τόσο σοβαρά θέματα, διαπιστώσαμε αμέσως πως είναι ένας άνθρωπος χαμογελαστός, απλός και με πολύ χιούμορ. Καθίσαμε στο μπαλκόνι με την ωραία θέα, η κ. Νάνσυ μας ετοίμασε και καφεδάκι και ξεκινήσαμε την κουβέντα μας.

Στο νέο μας άρθρο-συνέντευξη συζητάμε με έναν «θρησκευτικό διπλωμάτη», τον κ. Ιωάννη Ορφανουδάκη για πολλά και διάφορα, ιδιαίτερου ενδιαφέροντος θέματα και κρατάμε το σημαντικό μήνυμα του σεβασμού της ετερότητας και της ειρηνικής συνύπαρξης όλων των ανθρώπων.

Με τον κ. Ορφανουδάκη στην έδρα της εταιρείας ABOVE.
Με την κ. Βάθη Δρόλια και τον κ. Ορφανουδάκη.
Μια ωραία βεράντα για μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον κ. Ορφανουδάκη.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Καλησπέρα κ. Ορφανουδάκη και ευχαριστούμε θερμά για την προθυμία σας να μας δώσετε τη συνέντευξη αυτή! Ξέρουμε πως έχετε ζήσει αρκετά χρόνια στο εξωτερικό. Θέλετε να μας μιλήσετε αρχικά για αυτό;

Ναι, μεγάλωσα στην Ελβετία, στην Α’ Λυκείου γύρισα στην Ελλάδα. Στη Β’ Λυκείου συμμετείχα στο πρόγραμμα ανταλλαγής της Λεοντείου Σχολής και πήγα στο Ελσίνκι, στο Lycée franco-finlandais. Στην Γ’ Λυκείου έδωσα Πανελλήνιες  Εξετάσεις και γύρισα απευθείας στο σπίτι μου πλέον, την Ελβετία. Εκεί σπούδασα Θεολογία με ειδίκευση στο Κανονικό Δίκαιο και στη Δογματική της Καθολικής Εκκλησίας. Έπειτα μέσω του πανεπιστημίου της Luven της Γαλλίας εξειδικεύτηκα στη Σημειωτική της Βίβλου. Κατόπιν πήγα στρατό για 24 μήνες ως έφεδρος Αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού και έπειτα συνέχισα στην Ορθόδοξη Θεολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Τώρα συνεχίζοντας είμαι πανεπιστημιακός υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Ο κ. Ορφανουδάκης κατά την ερευνητική εργασία του.

Είπατε πως στην αρχή ο τομέας των σπουδών σας ήταν η Καθολική Εκκλησία. Είσαστε Καθολικός; Ποιά είναι η σχέση σας με την Ορθοδοξία;

Δεν είμαι Ορθόδοξος, είμαι Καθολικός επειδή η μακριά καταγωγή μου είναι από τη Σύρο και την Τήνο. Όμως, από την πρώτη στιγμή, λόγω της διαφορετικότητας που είχα μέσα μου, κατάλαβα πως έπρεπε να κοιτάξω τους άλλους. Αυτοί οι άλλοι για εμένα, που ήμουν Καθολικός, ήταν οι Ορθόδοξοι. Το αποτέλεσμα ήταν να αγαπήσω πάρα πολύ την Ορθοδοξία και τη Ρωμιοσύνη, χωρίς να έχω κάποια σχέση με την Κωνσταντινούπολη ή τη Σμύρνη ή τον Πόντο… Από τότε άρχισα σιγά σιγά να αναπτύσσω την επιστημονική μου κατεύθυνση γύρω από τα Δικαιώματα και τα Δίκαια του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και των Θρόνων του στο εξωτερικό και στην ομογένεια, μιας και ήμουν παιδί της ομογένειας.

Ο κ. Ορφανουδάκης με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.

Μιλήστε μας λίγο πιο αναλυτικά για τα ερευνητικά σας ενδιαφέροντα. Από ότι καταλαβαίνουμε έχετε μια στενή σχέση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως…

Προσπαθώ να μεταφέρω σε κάθε διάλογο που κάνω πως η Κωνσταντινούπολη δεν έπεσε… ιστορικά η Πόλη έπεσε, αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανένας. Όμως, από τη στιγμή που τα μνημεία υπάρχουν και οι φορείς λειτουργούν, όταν το Πατριαρχείο υπάρχει ακόμα και είναι φορέας του Γένους, δεν μπορούμε να μιλάμε για άλωση, η ουσία της άλωσης μέσα μας δεν μπορεί να υπάρχει. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, με μια πορεία δισχιλιετή, παράγει ένα «φως» που μεταλαμπαδεύεται σε όλον τον κόσμο, με την πρωτοβουλία όλων των πατριαρχών του. Πολύ περισσότερο του μακαριστού Αθηναγόρα, που ήταν ένας μεγάλος Πατριάρχης, του Δημήτριου, όσο και του νυν Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Τον Βαρθολομαίο τον γνώρισα και τον αγάπησα πραγματικά και έχουμε μια ιδιαίτερα αγαπητική σχέση.

Ο κ. Ορφανουδάκης σε άλλη συνάντηση με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.

Το ότι θα λέγαμε πως η Κωνσταντινούπολη «τούρκεψε» δεν σημαίνει ότι χάθηκε η ουσία αυτού που είναι. Υπάρχει η Βλαχέρνα, η Αγία Τριάδα, ο Πύργος του Γαλατά, η Χάλκη, τα Πριγκηπόννησα, και τόσα άλλα . Αν πάμε πιο κάτω η Ίμβρος και η Τένεδος, εκεί δεν χαθήκανε τα πράγματα. Για όποιον θέλει να δει την πολιτιστική του ταυτότητα ως κομμάτι του Γένους του, η Κωνσταντινούπολη είναι εκεί και περιμένει τους πάντες να πάνε να την επισκεφθούν. Τα μουσεία της Κωνσταντινούπολης όλα έχουν ελληνικά στοιχεία μέσα.

Κατά την παράσταση του κ. Ορφανουδάκη στη Λειτουργία του Εσπερινού στον ορθόδοξο ναό Αγίας Τριάδος στην πλατεία Τακσίν στην Κωνσταντινούπολη.
Ο κ. Ορφανουδάκης με τον Οικουμενικό Πατριάρχη στην Ίμβρο.

Δεδομένης της σχέσης μου με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αλλά και του αντικειμένου μου, τόσο μέσα από την πολιτική μου ζωή όσο και μέσα από την επιστημονική μου ζωή προσπαθώ μονίμως να μεταφέρω το μήνυμα πως η Πόλη δε χάθηκε, εκεί είναι, όποιος θέλει παίρνει το αεροπλάνο και πάει, και είναι όλα ανοιχτά! Μπορεί κάποιοι να λένε ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει 3000 κόσμο εκεί που είναι, αυτούς τους Ρωμιούς που μένουν πλέον στην Κωνσταντινούπολη, αλλά το Πατριαρχείο δεν έχει μόνο αυτούς, έχει εκατοντάδες Μητροπόλεις σε όλον τον κόσμο. Έχει σημασία που υπάρχουν, γιατί διαφυλάσσουν τη μνήμη και την ιστορικότητα του Πατριαρχείου και του ρόλου του. Πάνω στο θέμα αυτό, προσπαθώ ως μέλος – στέλεχος της ΝΔ και στη Β2 Νομαρχιακή Διοικούσα Επιτροπή (ΝΟΔΕ) Αττικής της Νέας Δημοκρατίας στην οποία υπάγομαι, αλλά και την Β1, να μιλήσω για τη Ρωμιοσύνη, όπως αυτή θα έπρεπε να είναι.

Κατά την επίσκεψη του κ. Ορφανουδάκη στη Μεγάλη του Γένους σχολή στην Πόλη.
Στην Μεγάλη του Γένους Σχολή στην Πόλη.

Αναφέρατε την έννοια της Ρωμιοσύνης. Τι ακριβώς εννοείτε με τον όρο αυτόν;

Η Ρωμιοσύνη έχει ιστορικά στοιχεία. Η ομογένεια, η διασπορά, είναι μια αστική μετανάστευση. Υπάρχει η ελληνική διασπορά, υπάρχει όμως και η Ρωμιοσύνη, η οποία είναι αρχαιότερη, σημαντικότερη και ίσως αυτή που θα δώσει τη βοήθεια στην ομογένεια να αναπτυχθεί πάνω στις εκεί βάσεις της. Η ομογένεια συσπειρώνεται γύρω από τη Μητρόπολη, γι’αυτό και θα δείτε πως όπου υπάρχει Μητρόπολη υπάρχει Ελληνισμός.

Θεωρείτε πως πολιτικά δίνεται η απαραίτητη προσοχή στην ομογένεια;

Αυτή τη στιγμή έχουμε έναν Πρωθυπουργό ο οποίος δουλεύει και για την ομογένεια, πονάει την ομογένεια. Να τονίσουμε εδώ την «συμφωνία» των λόγων του κ. Μητσοτάκη με τον Οικουμενικό Πατριάρχη στα ζητήματα τη υγειονομικής κρίσης που περνάμε. Έχουμε επίσης έναν Υπουργό Εξωτερικών και έναν Υφυπουργό Εξωτερικών με αρμοδιότητα τα θέματα του Απόδημου Ελληνισμού, τον κ. Δένδια και τον κ. Βλάση αντίστοιχα οι οποίοι ασχολούνται νυχθημερόν με την ομογένεια, ώστε να μπορέσουμε να φτιάξουμε τις κοινότητές μας όπως πρέπει να είναι. Έχουμε ακόμα έναν Γενικό Γραμματέα Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας, τον κ. Χρυσουλάκη, έναν πολύ φίλο μου και μέντορά μου σε πολλά ζητήματα, ο οποίος ασχολείται με ζητήματα προβολής της ομογένειας και του Ελληνισμού και της ελληνικής γλώσσας κυρίως.

Με τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη στη Χάλκη.

Εσείς με ποιους είσαστε κοντά; Γνωρίζουμε πως έχετε άριστη σχέση με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο… Πώς τον γνωρίσατε;

Εγώ «είμαι παιδί» του Βαρθολομαίου. Τον γνώρισα μέσω της επιστημονικής μου δραστηριότητας. Στις πρώτες μου σπουδές είχα επισκέπτη καθηγητή μου τον πρώην Πάπα Βενέδικτο, ο οποίος είναι πολύ καλός, προσωπικός φίλος του Οικουμενικού μας Πατριάρχη. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης έχει ειδίκευση στο Κανονικό Δίκαιο, με πάρα πολύ πλούσιο συγγραφικό έργο. Αφού ασχολούμουν κι εγώ με το ίδιο αντικείμενο, τον γνώρισα. Η πρώτη μου επαφή ήταν φυσικά στην Κωνσταντινούπολη, και μετά ακολούθησαν και άλλες που δε μπορώ να τις μετρήσω. Έχουμε μια αγαπητική σχέση, όπως θα λέγαμε στην ορθή εκκλησιαστική ορολογία.

Με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο στα εγκαίνια της Αίθουσας του Ναού της Παναγίας του Βελιγραδίου.

Εγώ υπηρετώ τα συμφέροντα του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Ελλάδα και σε όλον τον κόσμο. Όταν τα συμφέροντα αυτά φτάνουν στην πολιτική τους διάσταση, προσπαθώ να τα υπηρετήσω συγχρόνως με την κομματική μου ιδιότητα, με γνώμονα πάντα το συμφέρον της Ελλάδας, του Ελληνισμού και της διασποράς των Ελλήνων, και κατ’ επέκταση του θρησκευτικού τους συναισθήματος. Το ίδιο κάνω και με τον ηγέτη των Μουσουλμάνων στο Ντουμπάι, και με τον Αρχιραββίνο της Αθήνας, και με τη Διευθύντρια του Κέντρου Ισλαμικού Πολιτισμού και Θρησκείας της Κωνσταντινούπολης, και το ίδιο κάνω και με τους Καθολικούς. Έχω επίσης καλή σχέση με την Ευαγγελική Εκκλησία της Ελλάδος.

Επίσκεψη του κ. Ορφανουδάκη στο Επισκοπείο Ρεθύμνου.
Επίσκεψη του κ. Ορφανουδάκη στην έδρα της Καθολικής Αρχιεπισκοπής στην Κωνσταντινούπολη.
Κατά τη συνάντηση του κ. Ορφανουδάκη με τη Διευθύντρια του Κέντρου Ισλαμικού Πολιτισμού και Θρησκείας του Ιδρύματος Suleyimaniye της Κωνσταντινούπολης
Ο κ. Ορφανουδάκης με τον Αρχιραββίνο της Αθήνας.

Θα μπορούσαμε να πούμε, επομένως, πως ασχολείστε με ένα είδος διπλωματίας;

Θα μπορούσε ναι, να το πει κάποιος έτσι σε ένα ευρύ πλαίσιο. Ένα ακόμα στοιχείο του Ελληνισμού και σε επίπεδο Γένους, και σε επίπεδο οικουμενικότητας, πέραν της γλώσσας και της θρησκείας, είναι και το φαγητό, η γαστρονομική διπλωματία. Το λέω αυτό επειδή όταν πάω στην Κωνσταντινούπολη ή τώρα που θα πάω για ακόμα μια φορά στην Ίμβρο και την Τένεδο ξέρω ότι θα φάω σαν να είμαι στην Ελλάδα. Είναι και αυτό ένα κομμάτι του πολιτισμού του Γένους μας και μέρος μιας πολιτικής.

Ο κ. Ορφανουδάκης με τον Μητροπολίτη Ίμβου και Τενέδου κατά την επίσκεψή τους στον Υπουργό Τουρισμού.
Ο κ. Ορφανουδάκης με τον Πρόεδρο των Ιμβρίων.
Ο κ. Ορφανουδάκης με τον Πρόεδρο των Τενεδίων.

Η πολιτική δεν είναι αυτό που φανταζόμαστε μόνον, ότι είναι δύο Υπουργοί Εξωτερικών και μιλάνε μεταξύ τους ώστε να λύσουν προβλήματα αποκλειστικά. Η διπλωματία υπάρχει σε κάθε αντικείμενο που διαμορφώνει την καθημερινή μας ζωή, είναι η θρησκεία, ο πολιτισμός, ακόμα και η αρχιτεκτονική. Ειδικά η διπλωματία του πολιτισμού και της θρησκευτικότητας είναι πολύ ισχυρή. Η ήπια διπλωματία… αυτή είναι που αμβλύνει, όχι σε επίσημο βαθμό, αλλά στη μάζα, όλα τα προβλήματα. Αυτή τη στιγμή, για παράδειγμα, πηγαίνω στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και μιλάω με έναν από τους κορυφαίους Ιμάμιδες. Εκεί συζητάω και βλέπω πως είναι η ετερότητα και έρχομαι πίσω και τα μεταφέρω στους αρμοδίους, είτε σε πολιτικό είτε σε ακαδημαϊκό επίπεδο, με σειρά άρθρων και συναντήσεων. Το ίδιο κάνω και σε όλο το φάσμα. Μεταφέρω φυσικά στον κ. Χρυσουλάκη τα πάντα, ώστε αυτά ενδεχομένως να αξιοποιηθούν στη διαμόρφωση μιας κατάστασης. Το ίδιο κάνω και σε κομματικό επίπεδο . Όλες μου οι δράσεις συνοδεύονται από ενημέρωση όπου χρειάζεται είτε σε κυβερνητικό είτε σε κομματικό επίπεδο και στο βαθμό που μπορούν έχουν πιάσει τόπο και γι’ αυτό τους ευχαριστώ πολύ! Στόχος είναι να βρεθούν λύσεις, πάντα προς το συμφέρον της χώρας μας και της πολιτικής που ακολουθεί η Νέα Δημοκρατία και η κυβέρνηση μας.

Κατά τη μετάβασή του κ. Ορφανουδάκη σε κομματική εκδήλωση της Νέας Δημοκρατίας.
Ο κ. Ορφανουδάκης με τον Πρόεδρο της ΝΟΔΕ Ηρακλείου της Νέας Δημοκρατίας.
Ο κ. Ορφανουδάκης σε εκλογικό περίπτερο της Νέας Δημοκρατίας.
Ο κ. Ορφανουδάκης με τον κ. Χρυσουλάκη, Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Διπλωματίας και Απόδημου Ελληνισμού.

Άρα είστε ένας ειδικός της συνύπαρξης των θρησκειών;

Δεν μου αρέσει να οικειοποιούμαι ειδικότητες, άλλωστε είμαι ελάχιστος. Είμαι ένας που δουλεύει πάνω στην θρησκευτική ετερότητα. Η ετερότητα είναι για μένα μια έννοια πολύ σημαντική στη συνύπαρξη των ανθρώπων. Αυτός είναι και ο λόγος που μπορώ να μιλώ απευθείας με τους θρησκευτικούς ηγέτες. Δεν είμαι πιστός του θεαθήναι. Εγώ πιστεύω στον Θεό, αλλά δεν σου αφαιρώ το δικαίωμα να πιστεύεις σε ότι θέλεις. Δεν είναι δουλειά μου να σε κρίνω για το τι πιστεύεις. Πρέπει όμως να ζήσω μαζί σου. Όταν συζητάω δεν προσπαθώ να αναιρέσω τον άλλον, αυτό είναι δουλειά του Ποιμένα να σε κάνει να δεις αν αυτό που πιστεύεις είναι σωστό ή λάθος. Ένας λόγος που μου αρέσει η πολυθρησκευτική διπλωματία είναι ότι δε φοβάμαι πως ο άλλος θα προσπαθήσει να με κάνει δικό του και ο άλλος δε φοβάται ότι εγώ θα τον κάνω δικό μου. Αυτό το κέρδισα.

Ξενάγηση στο Εβραϊκό Μουσείο Κωνσταντινούπολης.
Ο κ. Ορφανουδάκης με τον Μητροπολίτη Κονγκό και Μπραζαβίλ.

Μιλάω χωρίς προβλήματα με όλα τα δόγματα, τις ομολογίες, τις εκκλησίες, τις κοινότητες, τις θρησκείες με μόνη εξαίρεση τους Ιαχωβάδες. Με αυτούς δεν μπορώ να μιλήσω, είναι σαν να πέφτεις σε τοίχο. Ήμουν μια φορά στο Περιστέρι και έψαχνα την εκκλησία του Αγίου Νεκταρίου. Ρώτησα, λοιπόν, κάποιους που δεν ήξερα πως ήταν Ιαχωβάδες πού είναι η εκκλησία και μου απάντησαν πως δεν ξέρουν, επειδή είναι Ιαχωβάδες! Λέω δε σας ρώτησα τι είστε, σας ρώτησα αν είστε από την περιοχή και ξέρετε την εκκλησία του Αγίου Νεκταρίου! Εμένα όποιος και να με ρωτήσει στη Νέα Σμύρνη, Χριστιανός ή Μουσουλμάνος που είναι η Αγία Φωτεινή θα του πω είναι ευθεία και δεξιά…

Ποιος είναι, λοιπόν, ο στόχος της δραστηριότητάς σας; Η αποδοχή της ετερότητας;

Αυτό που πρέπει να κάνουμε το 2021 είναι να πορευτούμε όλοι μαζί, διότι αυτό είναι προς το συμφέρον του κοινού μας σπιτιού που είναι η Γη. Ένα παράδειγμα αποτελούν τα Ιεροσόλυμα όπου υπάρχουν τέσσερις θρησκείες και θρησκευτικές κοινότητες , οι οποίες συμβιώνουν αρμονικά. Ο Ελληνο-ορθόδοξος Πατριάρχης, ο Λατίνος Πατριάρχης, ο Μουσουλμάνος Ιμάμης και ο Αρχιραββίνος της Ιερουσαλήμ λειτουργούν αρμονικότατα. Αυτή είναι η λογική της θρησκευτικής διπλωματίας, φέρνει κοντά τους ανθρώπους. Ο επίσημος διάλογος μεταξύ Ισλάμ και Χριστιανισμού ξεκίνησε το 2012, όταν ο Πάπας Φραγκίσκος πήγε στο Άμπου Ντάμπι. Την επόμενη χρονιά πήγε ο Οικουμενικός Πατριάρχης, και μετά πήγα τόσο εγώ όσο και πολλοί άλλοι. Ο διάλογος συνεχίστηκε με την κοινή προσευχή στη Ρώμη του Πάπα με άλλους θρησκευτικούς ηγέτες, η οποία έγινε και φέτος το Νοέμβριο.

Κατά την επίσκεψη του κ. Ορφανουδάκη στη Μεγάλη Συναγωγή της Κωνσταντινούπολης, καθώς του δείχνουν τη σφαίρα των τρομοκρατών.

Όλους αυτούς τους ηγέτες τους ξέρετε προσωπικά;

Έχω μια καλή και προσωπική σχέση με όλους. Φυσικά πριν από μια επίσημη συνάντηση πρέπει να σταλθούν email και να απαντηθούν επισήμως, αλλά ξέρω εκ των προτέρων πως η απάντηση θα είναι θετική. Σε όλες τις συναντήσεις πάω με την επιστημονική μου ιδιότητα, την οποία συνδυάζω πάντα όμως με την πολιτική μου ταυτότητα.

Κατά την άφιξη του κ. Ορφανουδάκη στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Σε κάθε μέρος που πάτε συναντάτε πάντα και τη χριστιανική κοινότητα;

Αν είναι χριστιανικό το κράτος συναντάω όλα τα δόγματα. Για παράδειγμα, αν πάω στην Ιταλία συναντάω την Καθολική Εκκλησία, την Ορθόδοξη Εκκλησία και την Εβραϊκή Κοινότητα. Αν πάω στην Τουρκία θα συναντήσω τους Μουσουλμάνους, τους Εβραίους και τους Χριστιανούς. Για να πάω σε μια κοινότητα, πρέπει να έχει μια νομική υπόσταση. Στα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα καταφέραμε να φτιάξουμε και ορθόδοξες και καθολικές κοινότητες, με νομική υπόσταση και αρκετά μεγάλο αριθμό πιστών. Αυτό, βέβαια, έγινε λόγω της μετανάστευσης. Ακόμα και στην Ελλάδα δεν έχουν όλες οι κοινότητες νομική υπόσταση. Θρησκεία υπάρχει όταν κάποιοι εναποθέτουν κάπου την πίστη τους και την ψυχή τους. Ότι ανακατεύει την ψυχή και το τί γίνεται και πού πάμε μετά, είναι θρησκεία. Θρησκείες μπορώ να πω πως είναι είκοσι περίπου σε όλο τον κόσμο. Όλα τα υπόλοιπα είναι σωματεία, οργανώσεις, φιλοσοφικά ιδρύματα που θέλουν να ανακατέψουν το θρησκευτικό με το φιλοσοφικό.

Κατά τη συνάντηση του κ. Ορφανουδάκη με τον νέο Μητροπολίτη Ισπανίας και Πορτογαλίας.
Ο κ. Ορφανουδάκης στην Ευαγγελική Εκκλησία Ελλάδος.

Τι δεξιότητες χρειάζονταν για να τα καταφέρετε στις σπουδές σας; Τι μαθήματα κάνατε; Πέραν από τα θρησκευτικά, είχατε άλλα μαθήματα που είχαν σχέση με τη διπλωματία;

Όπως ένας νομικός που ειδικεύεται στο Συνταγματικό Δίκαιο, τελειώνει τη Νομική και απλά στη βάση της επιθυμίας του και της ικανότητάς του να διευρύνει τους ορίζοντές του, και της ειδίκευσης που αργότερα μπορεί να πάρει μέσω κάποιων ειδικών μαθημάτων, γίνεται συνταγματολόγος, έτσι γίνεται και στη Θεολογία. Άλλοι γίνονται λειτουργιολόγοι, άλλοι γίνονται θρησκειολόγοι, άλλοι γίνονται ιερείς, και άλλοι ακολουθούν αυτό που κάνω εγώ, αν και σπανιότερα. Με το προσωπικό μου ενδιαφέρον πορεύτηκα σε αυτό το αντικείμενο, ήταν ένα αντικείμενο στο οποίο μπορούσα να προσφέρω. Δεν θα μου άρεσε κάτι άλλο. Επειδή πάντα είχα πολιτική άποψη και σκέψη, ήθελα αυτά τα δύο να τα συνδυάζω. Στο αντικείμενό μου έπρεπε να είσαι καλός στην ιστορία και να γνωρίζεις και νομικά. Στις σπουδές μου κάναμε Εγκληματολογία, Κανονικό Δίκαιο, Θυματολογία…

Είσαστε, λοιπόν, ένας «θρησκευτικός διπλωμάτης»;

Δεν υπάρχει αυτός ο όρος επίσημα, αλλά δίνει το νόημα αυτού με το οποίο ασχολούμαι.

Κατά το κήρυγμα του κ. Ορφανουδάκη στην Καθολική Αρχιεπισκοπή τον Ναό Αγίου Πνεύματος στην Κωνσταντινούπολη.

Θα θέλαμε να σας κάνουμε και μια ακόμα ερώτηση που ίσως να ενδιαφέρει τους αναγνώστες. Ποιές είναι οι μεγαλύτερες θρησκείες στον κόσμο;

Είναι ο Χριστιανισμός, το Ισλάμ με καμιά διακοσαριά εκατομμύρια διαφορά υπέρ των Χριστιανών, οι Ινδουιστές και οι Βουδιστές. Έπειτα είναι οι Ταοϊστές, οι οποίοι ζουν στο πιο χαμηλό κομμάτι της Κίνας, στη Σεούλ και είναι περίπου 80 εκατομμύρια. Μετά ακολουθεί ο Εβραϊσμός, ο οποίος στην ουσία δεν είναι μεγάλη θρησκεία, δέκα εκατομμύρια στο Ισραήλ κι άλλα δέκα παγκοσμίως, απλά έχει μεγάλη διασπορά. Οι πιο μεγάλες διαφορές που πρέπει να λυθούν είναι μεταξύ Χριστιανών και Μουσουλμάνων, και Μουσουλμάνων και Εβραίων πολλές φορές, όταν αυτό αναγάγεται σε εχθρότητα, όπως πρόσφατα με ευθύνη της κακής πλευράς του Ισλάμ με πολύ πιο δυνατή εχθρότητα.

Ο κ. Ορφανουδάκης σε εκδήλωση για το Ολοκαύτωμα των Εβραίων.
Στην Εβραϊκή συναγωγή με τον Ραββίνο.

Τώρα, στο Χριστιανισμό υπάρχουν τρεις μεγάλες κατηγορίες, οι Ορθόδοξοι, οι Καθολικοί και οι Προτεστάντες, στους Καθολικούς υπάρχουν δύο κυρίως υποδιαιρέσεις των Καθολικών και των Παλαιοκαθολικών, στους Ορθόδοξους υπάρχουν οι Ορθόδοξοι και οι Παλαιοημερολογήτες. Οι Προτεστάντες είναι σε κάποιες ομολογίες τους αυστηροί . Στην μεγάλη οικογένεια των Προτεσταντών από άλλη βάση είναι οι Αγγλικανοί στο Ηνωμένο Βασίλειο και μετά έχουμε τους Λουθηρανούς, τους Καλβινιστές, τους Μορμόνους, τους Ευαγγελικούς. Στο σύνολο οι υποδιαιρέσεις των Χριστιανών είναι περίπου 344. Υπάρχουν και οι Προχαλκηδόνιοι, οι οποίοι είναι οι μονοφυσίτες Χριστιανοί, στην Αιθιοπία και στην Αρμενία, και αυτοί είναι μεγάλη κοινότητα, πονεμένοι λαοί.

Στους Μουσουλμάνους υπάρχουν επίσης κατηγορίες, οι Σιίτες και οι Σουνίτες. Το σουνίτικο Ισλάμ κατά μία ανάγνωση είναι πιο αυστηρό από το σιίτικο Ισλάμ. Οι Τούρκοι που είναι Σουνίτες, χάρη στον Κεμάλ ήταν πιο κοσμικοί. Το Ισλάμ του Ιράν είναι σιίτικο, του Κατάρ και της Σαουδικής Αραβίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων είναι σουνίτικο. Το Ισλάμ του Μαρόκου και του Λιβάνου κατά πλειοψηφία είναι σουνίτικο, αλλά έχουν έναν κοσμικό τρόπο ζωής και αντιμετωπίζουν την ετερότητα πολύ διαφορετικά. Στη Σαουδική Αραβία είτε είσαι Μουσουλμάνος είτε όχι πρέπει να ακολουθείς ένα συγκεκριμένο κώδικα ενώ στην Τουρκία ,το Μαρόκο και στο Λίβανο, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και αλλού πχ. ο Μουσουλμάνους θα είναι έτσι και ο Χριστιανός έτσι, σέβονται δηλαδή ο ένας τον άλλον.

Έχετε μετρήσει πόσες χώρες έχετε επισκεφθεί;

Φέτος πήγα σε δεκαοχτώ… Ιταλία, Ελβετία, Κωνσταντινούπολη, Ίμβρο, Ισραήλ, Αίγυπτο, Ντουμπάι, Ελλάδα, Μάλτα, Γαλλία, Γερμανία, αυτά είναι όσα θυμάμαι.

Κατά την επίσκεψη του κ. Ορφανουδάκη στη Βενετία, στο Κέντρο Βυζαντινού Πολιτισμού.
Ο κ. Ορφανουδάκης με τον κ. Χρυσουλάκη στη ΝΔ Αγγλίας στο Λονδίνο.

Με την Αμερική έχετε επαφή;

Ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος ήταν καθηγητής μου, σε ένα stage μου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Αρχικά ήταν να συνεχίσω αποκλειστικά εκεί, λόγω του Αρχιεπίσκοπου, αλλά ακουγόταν ότι θα φύγει να γίνει Αρχιεπίσκοπος Αμερικής. Τότε ήταν Μητροπολίτης Προύσης. Είναι ένας αξιολάτρευτος και αξιολογότατος άνθρωπος, τον αγαπάω και τον λατρεύω απίστευτα και μάλιστα μου έχει κάνει ένα προσωπικό δώρο μόλις τελείωσε η Σύνοδος της Κρήτης, στην οποία ήμουν κι εγώ, ένα βιβλίο δικό του που δεν είχε βγει ακόμα τότε για τις αποφάσεις της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Κρήτης. Είναι απίστευτος στο διάλογο και στον τρόπο που χειρίζεται διαθρησκευτικά και διαπολιτισμικά θέματα, αλλά και ενδοκοινοτικά ζητήματα.

Είδαμε ότι πέρσι κάνατε τη γιορτή σας στο Καστελόριζο… Πώς ήταν εκεί;

Στο Καστελόριζο είχα πάει για διακοπές. Με παίρνουν τηλέφωνο, τους λέω που είμαι και μου λένε πήγαινε στη Χάλκη με τον κ. Μητσοτάκη. Μετά κάθομαι λίγο στη Ρόδο. Πάω διακοπές στην Κω όπου κάποιες ημέρες τις πέρασα με τον κ. Χρυσουλάκη και κάποια στιγμή έρχεται ο κ. Στεφανής στο Καστελόριζο. Ήταν και το φεστιβάλ του μικρού κινηματογράφου. Έπειτα ήρθε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας και εκπροσώπησα τη ΝΟΔΕ μου στην επίσημη επίσκεψη της Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Σακελλαροπούλου. Το Καστελόριζο είναι ένα πολύ όμορφο μέρος, με απίστευτους ανθρώπους, οι οποίοι κρατάνε την Ελλάδα… Είναι μία από τις επάλξεις της πατρίδας μας! Οφείλουμε να τους προσέχουμε, να τους υπερασπιζόμαστε σε κάθε τους ανάγκη. Σε αυτό το πλαίσιο καλώς επισκεφθήκαν όλοι εκείνοι το Καστελόριζο πέρσι, δεδομένης και της κρίσης η οποία προηγήθηκε με την Τουρκία εκείνο το διάστημα με την έξοδο του ερευνητικού τους σκάφους στο Αιγαίο. Εγώ επίτηδες έκανα τα γενέθλιά μου εκεί, και είπα όποιος θέλει ας έρθει να γιορτάσουμε στο Καστελόριζο!

Κατά την επίσημη επίσκεψη της Προέδρου της Δημοκρατίας στο Καστελλόριζο.
Κατά τη Θεία Λειτουργία στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Νικολάου στην Κω.
Ο κ. Ορφανουδάκης με τον κ. Χρυσουλάκη και τον Δήμαρχο της Κω στην Κω.

Για να κλείσουμε γλυκά, μια ερώτηση που κάνουμε πάντα στις συνεντεύξεις μας είναι για το αγαπημένο γλυκό του συνομιλητή μας…

Το ραβανί, όπως το φτιάχνουν στην Κωνσταντινούπολη. Όλη η Μεσόγειος, και ειδικά η Ανατολική Μεσόγειος έχει παρόμοια γλυκά. Και στην Ιερουσαλήμ, και στο Ντουμπάι βρίσκεις ραβανί, αλλά σαν της Πόλης δεν υπάρχει. Όπως δεν υπάρχει και το φαγητό της Κωνσταντινούπολης… τρως και σκας!

Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Τα μελλοντικά μου σχέδια είναι δύο… το πρώτο είναι να ολοκληρώσω εδώ στο ΕΚΠΑ, και να συνεχίζω να βγάζω από την επιστήμη μου αποτελέσματα. Και αυτό δεν θα σταματήσει, είναι ένα αντικείμενο που τρέχει όλη μέρα. Το δεύτερο σχέδιο είναι η πολιτική μέσω της ακόμα πιο ενεργής ενασχόλησης μου.

Εμείς ευχαριστήσαμε θερμά τον φίλο μας πλέον κ. Ορφανουδάκη για την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συζήτηση και για την πληθώρα των γνώσεων που μοιράστηκε μαζί μας, καθώς και για τις φωτογραφίες από το προσωπικό του αρχείο που μας έστειλε. Του ευχηθήκαμε καλή επιτυχία σε όλα τα σχέδιά του. Εκείνος μας κάλεσε να πάμε μαζί του στην Κωνσταντινούπολη το Σεπτέμβρη για την εορτή της Ινδίκτου και επιφυλασσόμαστε!

Διαβάστε πρώτοι κάθε νέο μας άρθρο!

Βρείτε μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσής μας:

Ακολουθήστε μας συμπληρώνοντας το email σας στο πεδίο στο κάτω μέρος της ιστοσελίδας μας, για να σας έρχεται με email κάθε νέο μας άρθρο μόλις κυκλοφορήσει. Μην ξεχάσετε να κάνετε επιβεβαίωση της εγγραφής σας, στο email που θα σας έρθει! 🤗 Όσοι είστε κι εσείς wordpress bloggers, πατήστε απλώς follow.

2 Comments Add yours

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s