Μια βροχερή μέρα στα Βίλια Αττικής

Μια συννεφιασμένη Κυριακή γιος, νύφη, γιαγιά και ανιψιά αποφασίσαμε να κάνουμε άλλη μια κοντινή εξόρμηση για μονοήμερη εκδρομή. Ψάχνοντας μέρη κοντινά στην Αθήνα, βρήκαμε τα Βίλια για τα οποία είχαμε ακούσει πολύ καλά λόγια. Έτσι, φορέσαμε τα ζακετάκια μας και ξεκινήσαμε!

Στο νέο ταξιδιωτικό μας άρθρο επισκεπτόμαστε τα Βίλια Αττικής, κτισμένα στις πλαγιές του Κιθαιρώνα, ανακαλύπτουμε μια πανέμορφη εκκλησία του σπουδαίου αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ, κάνουμε τις βόλτες μας στα στενάκια του οικισμού, τρώμε τα ντόπια κρεατάκια και το γλυκάκι μας, μαθαίνουμε για το λαογραφικό μουσείο των Βιλίων και γνωρίζουμε ένα τοπικό τυροκομείο και τους ανθρώπους του, σε μια πλήρη και χορταστική μονοήμερη εκδρομή.

Οι κεραμοσκεπές των σπιτιών και τα καταπράσινα βουνά που τα περιβάλλουν.

Τα Βίλια λέγονταν παλιότερα Ειδύλλια, ένα πολύ ταιριαστό όνομα μιας και είναι πραγματικά ειδυλλιακά! Όπως διαβάσαμε σε φυλλάδιο του Δήμου Ειδυλλίας, το όνομα εξελίχθηκε από Ειδύλλια σε Βύλλια, μετά Βίλλια και πλέον Βίλια. Σε απόσταση μόλις 56 χιλιομέτρων από την Αθήνα και σε υψόμετρο 500-600 μέτρων, στους πρόποδες της οροσειράς του Κιθαιρώνα, λοιπόν, είναι χτισμένα αμφιθεατρικά τα Βίλια. Τα περιβάλλει ένα καταπράσινο τοπίο, στο οποίο πραγματικά ξεκουράζεται το μάτι. Όπως διαπιστώσαμε και από κοντά, τα Βίλια έχουν πολλούς επισκέπτες τους καλοκαιρινούς μήνες και μάθαμε πως έχουν τουρισμό και τον χειμώνα, όταν καλύπτονται από χιόνι!

Στο φυλλάδιο του Δήμου Ειδυλλίας διαβάσαμε κάποια πράγματα για την ιστορία του οικισμού. Η ιστορία του τόπου φαίνεται να ξεκινά τον 12ο-13ο αι. μ.Χ. όταν οι κάτοικοι της Αττικής, απειλούμενοι από τις συχνές επιθέσεις πειρατών, μετακινήθηκαν προς το ορεινά και εγκαταστάθηκαν σε ασφαλή τόπο, τα σημερινά Βίλια. Λέγεται ότι οι κάτοικοι, οικοδόμοι, τεχνίτες και εργάτες, εργάστηκαν όλοι μαζί με αλληλεγγύη για να χτίσουν σπίτια, ναούς, κοιμητήριο και σχολείο.

Σε ένα από τα πλακόστρωτα δρομάκια των Βιλίων.

Κάνοντας την πρώτη μας βόλτα στα δρομάκια των Βιλίων βρεθήκαμε μπροστά από μια πανέμορφη εκκλησία. Πλησιάζοντας, είδαμε σε μια πινακίδα πως ο Ιερός Ναός Μεταμορφώσεως του Σωτήρος της Ιεράς Μητρόπολης Μεγάρων και Σαλαμίνος οικοδομήθηκε το 1893 σε σχέδια του Γερμανού αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ. Μας έκανε πολύ εντύπωση αυτό, μιας και ο Ερνέστος Τσίλλερ είναι γνωστός για τα έργα του στην Αθήνα, η οποία τον 19ο αι. γέμισε από τα κτίρια του σπουδαίου φιλέλληνα αρχιτέκτονα, είτε ιδιωτικά είτε δημόσια.

Στο δρόμο προς την εκκλησία.

Ξέραμε ότι ο Ερνέστος Τσίλλερ είχε αφήσει το αποτύπωμά του και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, αλλά που να φανταζόμασταν πως θα πετυχαίναμε μια δημιουργία του στα γραφικά Βίλια! Το μυστήριο μας έλυσαν τα αδέρφια Πλούμπη, με τα οποία μιλήσαμε αργότερα και μας είπαν πως ο αδερφός του παππού τους, ο Δημήτριος Πλούμπης Κωνσταντινίδης ήταν πρωτοσύγκελος της Μητροπόλεως Αθήνων και πως είχε μεσολαβήσει για να φέρει τον διάσημο αρχιτέκτονα στο χωριό του, τα Βίλια.

Δίπλα στην εκκλησία του Τσίλλερ ο Ναός των Ταξιαρχών, κτισμένος το 1837 και ανακαινισμένος το 1952.
Από την άλλη μεριά της πλατείας υπάρχει και μια παιδική χαρά.

Στην πλατεία της Εκκλησίας είδαμε και άλλο ένα ενδιαφέρον τοπόσημο, μια στήλη πάνω στην οποία ήταν χαραγμένα τα ονόματα των Βιλιωτών που πολέμησαν το 1940-1941 και το 1944-1950. Ένα ιστορικό μνημείο που τιμάει τους στρατιώτες από τα Βίλια.

Η πλατεία της εκκλησίας και στο βάθος το ιστορικό μνημείο.

Ανατρέχοντας στο φυλλάδιο των Βιλίων για να μάθουμε λίγα ακόμα για την ιστορία του τόπου, διαβάσαμε πως τα Βίλια πυρπολήθηκαν τον Οκτώβρη του 1821. Κατά την Ελληνική Επανάσταση υπήρχε στενή συνεργασία των Βιλιωτών με τους μεγάλους οπλαρχηγούς της Επανάστασης. Ο Αθανάσιος Κων. Πλούμπης ήταν μάλιστα μέλος της Φιλικής Εταιρείας, ενώ ο Άγγελος Ι. Σακελλαρίου, ένας ακαταμάχητος Μακεδονομάχος, είχε στενό δεσμό με τον Στέφανο Δραγούμη, τον γιο του Ιωάννη Δραγούμη και τον γαμπρό τους Παύλο Μελά. Τέλος, ο οπλαρχηγός Σταμάτης Λούκος έλαβε μέρος σε πολλές μάχες στο πλευρό του Κολοκοτρώνη και του Οδυσσέα Ανδρούτσου.

Συνεχίζοντας τη βόλτα μας, περπατήσαμε στην οδό Δημητρίου Δραγουμάνοβιτς, του ιδρυτή της Δημοτικής Φιλαρμονικής Βιλίων, όπως και στην οδό Έλλης Λαμπέτη, ηθοποιού η οποία είχε και αυτή καταγωγή από τα Βίλια.

Συνεχίζοντας τη βόλτα μας…
…περάσαμε από τα τοπικά μαγαζιά…
…γνωρίσαμε έναν ντόπιο σκύλο…
…είδαμε κι άλλα μαγαζάκια…
…και φτάσαμε σε σημεία με απίστευτη θέα!

Στη βόλτα μας είδαμε ένα ακόμα μνημείο, την προτομή του Γιάννη Αρ. Σακελλαρίου, υποσμηναγού ο οποίος το 1940 έπεσε ηρωικά στα 25 του χρόνια στην περιοχή της Ζίτσας Ηπείρου μαχόμενος κατά πολύ υπερτέρων ιταλικών αεροπορικών δυνάμεων.

Η προτομή του Γιάννη Αρ. Σακελλαρίου.
Βρήκαμε και το Δημαρχείο που στεγάζεται σε ένα κομψό κτίριο του 19ου αι.
Ακόμα, περάσαμε από ένα μικρό μαγαζάκι με παραδοσιακά γλυκά!

Επιστρέφοντας από τη βόλτα μας στα δρομάκια και την ιστορία των Βιλίων, ήταν η ώρα μας να φάμε. Καθήσαμε στον εξωτερικό χώρο μιας ωραίας ταβέρνας, της οποίας οι ομπρέλες και τα ψηλά δέντρα θα μας προστάτευαν από τη βροχή που κοντοζύγωνε. Μας έκανε εντύπωση που δίπλα από την ταβέρνα υπήρχε το κρεοπωλείο, από το οποίο θα προέρχονταν τα κρεατικά που θα παραγγέλναμε! Υποψιαστήκαμε πως θα φάμε καλά!

Η πλατεία στην οποία βρίσκεται η ταβέρνα που καθήσαμε και άλλα μαγαζιά.
Η τσίκνα από τα μεζεδάκια που ψήνονται…
Ντόπια, φρέσκα κρεατικά και ένα αρνάκι στη σούβλα.

Για αρχή, λοιπόν, παραγγείλαμε μια χωριάτικη σαλάτα, ένα τζατζίκι, βραστά χόρτα και τηγανητά κολοκυθάκια. Μαζί, πήραμε και ένα λευκό κρασάκι. Έπειτα συνεχίσαμε με παϊδάκια αρνίσια και παϊδάκια κοτόπουλου, δύο χοιρινές μπριζόλες και μια μοσχαρίσια. Παραδοσιακά, χωριάτικα φαγητά, όλα πεντανόστιμα!

Τζατζίκι, χωριάτικη σαλάτα με ντόπια φέτα και λευκό κρασάκι.
Βραστά χόρτα και τηγανητά κολοκυθάκια.
Καλή μας όρεξη!
Μπριζόλα χοιρινή με κομμένες στο χέρι πατατούλες.
Αρνίσια παϊδάκια.
Παϊδάκια κοτόπουλου.
Μπορώ να έχω κι εγώ ένα μεζεδάκι;
Καλή όρεξη σκυλάκο!
Και η γατούλα, όμως, δεν έμεινε παραπονεμένη!

Μπορεί να σκάσαμε στο φαγητό, αλλά, όπως συνηθίζουμε να λέμε, πάντα υπάρχει χώρος και για ένα γλυκάκι. Οπότε, καθήσαμε σε ένα άλλο μικρό μαγαζάκι και παραγγείλαμε λουκουμάδες σε τρεις εκδοχές, με μέλι και κανέλα, με σοκολάτα και με σοκολάτα και παγωτό καϊμάκι. Όλοι οι λουκουμάδες ήταν υπέροχοι!

Εν τω μεταξύ είχε πιάσει λίγο κρύο…
Μια μικρή πασχαλίτσα ήρθε να μας επισκεφθεί!
Αλλά τώρα ήταν η ώρα να αφοσιωθούμε στους λουκουμάδες μας!
Λουκουμάδες με μέλι και κανέλα.
Λουκουμάδες με σοκολάτα.
Και λουκουμάδες με σοκολάτα και παγωτό καϊμάκι.

Φεύγοντας, σκεφτήκαμε πως ένα ωραίο αναμνηστικό για την Αθήνα θα ήταν κάποιο ντόπιο γαλακτοκομικό προϊόν. Ακόμα σκεφτήκαμε πως θα μπορούσαμε να μάθουμε λίγα ακόμα πράγματα για τα Βίλια, πρωτού επιστρέψουμε στην πολύβουη Αθήνα. Έτσι, σταματήσαμε στο υποκατάστημα τυροκομικών προϊόντων Πλούμπη, στο οποίο θα βρίσκαμε γαλακτοκομικά προϊόντα, όλα παραγωγής τους όπως είδαμε και στην ταμπέλα τους. Μπαίνοντας, γνωρίσαμε την κ. Αγγελική Πλούμπη. Μας μίλησε για τον τόπο τους και μας ανέφερε πως ο αδερφός του παππού της ήταν ο άνθρωπος που έπεισε τον Τσίλλερ να σχεδιάσει την εκκλησία που είχαμε δει. Μας είπε, ακόμα, να συνεχίσουμε το δρόμο μας μέχρι να βρούμε το κεντρικό κατάστημα, στο οποίο εργάζεται ο αδερφός της. Εκείνος θα μας έλεγε λίγα λόγια παραπάνω για την επιχείρησή τους.

Το υποκατάστημα του τυροκομείου Πλούμπη με προϊόντα παραγωγής τους.
Φέτα παραγωγής Πλούμπη από το 1957, διαβάσαμε σε άλλη πινακίδα. Έπρεπε οπωσδήποτε να τη δοκιμάσουμε!
Μέσα στο υποκατάστημα είδαμε ένα σωρό τυριά παραγωγής τους.

Αφού αποχαιρετήσαμε την ευγενική κ. Πλούμπη, μπήκαμε στο αμάξι και ύστερα από λίγο συναντήσαμε το κεντρικό τυροκομείου, στο οποίο θα βρίσκαμε τον αδερφό της. Ο κ. Προκόπης Πλούμπης μας υποδέχθηκε ευγενικά, και αφού του εξηγήσαμε πως θέλαμε να μάθουμε μερικά πράγματα για την επιχείρησή του, μας άνοιξε την καρδιά του! Μας έδειξε τα χειροποίητα προϊόντα του και μας επέτρεψε να τραβήξουμε φωτογραφίες το όμορφο μαγαζί του και τα ποιοτικά προϊόντα του. Χειροποίητη φέτα, κεφαλοτύρι, γιαούρτι, χαλούμι, ήταν τα δωράκια που μας έκανε και ήταν όλα υπέροχα! Τον ευχαριστούμε θερμά!

Μια σακούλα χειροποίητα ντόπια προϊόντα! Ευχαριστούμε πολύ!
Στο τυροκομείο του κ. Πλούμπη.
Χειροποίητα, αγνά προϊόντα…

Ρωτήσαμε τον κ. Πλούμπη πόσα χρόνια είναι τυροκόμος και μας είπε πως έχει σπουδάσει μηχανολόγος και πως εργάζεται στην επιχείρησή του εδώ και τριάντα δύο χρόνια. Ο κ. Πλούμπης μας εξέφρασε την αγάπη του για τα παραδοσιακά προϊόντα και επισήμανε την προσοχή που πρέπει να δίνεται σε αυτά. Έχουμε το ελαιόλαδο, το κρασί, το μέλι, τα φρούτα, τη ρίγανη, τα βότανα, τα σπαράγγια, τα τυριά και πάρα πολλά άλλα τοπικά προϊόντα, τα οποία πρέπει να τα στηρίζουμε και να τα προωθούμε και στο εξωτερικό. Επίσης, μας είπε πως έχει ταξιδέψει σε πολλές χώρες του εξωτερικού και έχει δει τη στήριξη που υπάρχει στις νέες μικρές επιχειρήσεις, αλλά και την αγάπη που υπάρχει στο εξωτερικό για τα ελληνικά προϊόντα.

Αναφερθήκαμε στον αδερφό του παππού του, ο οποίος είχε φέρει τον Τσίλλερ για να φτιάξει την εκκλησία που είχαμε δει και μας είπε πως ο παππούς είχε βάλει υποθήκη για να φτιαχτεί η εκκλησία.

Ζητήσαμε από τον κ. Πλούμπη να μας πει λίγα πράγματα για τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησής του και μας είπε πως συνεργάζεται με τοπικούς παραγωγούς για να προμηθεύεται το γάλα. Προμηθεύει κάποια εστιατόρια των Βιλίων, όπως και κάποια εστιατόρια και ταβέρνες στην Αθήνα. Έχει επίσης ένα υποκατάστημα στην Αθήνα στον Κορυδαλλό, Ταξιαρχών και Ρόδου 53.

Μας είπε πως φημίζεται για τη φέτα, τη γραβιέρα και το κεφαλοτύρι και πως έχει πάει σε πολλά σεμινάρια και εκθέσεις σε όλη την Ελλάδα και σε μεγάλα τυροκομεία στο εξωτερικό, στην Αυστρία, στη Γερμανία… Φτιάχνει και χαλούμι, ο πρώτος στην περιοχή, με πρόβειο γάλα, μιας και είχε φέρει έναν μάστορα από την Κύπρο πριν τέσσερα χρόνια.

Το τυροκομείο το κληρονόμησε από τον πατέρα του, ο οποίος έφτιαχνε μόνο φέτα και βούτυρο. Ο κ. Πλούμπης έμαθε να φτιάχνει και γιαούρτι, και ρυζόγαλο, πήγε στην Κρήτη και έμαθε τη γραβιέρα, πήγε στα Γιάννενα, στο Μέτσοβο… Δύο μήνες έχει περάσει σε τυροκομείο στα Ζωνιανά. Μας είπε πως ήταν ο πρώτος στην Αττική που το 1994 έκανε γραβιέρα και κεφαλοτύρι. Στο μαγαζί του ο κ. Πλούμπης διαθέτει και άλλα προϊόντα από τοπικούς παραγωγούς, όπως ντόπια κρασιά και ζυμαρικά, μαρμελάδες και γλυκά του κουταλιού, μιας και ο ίδιος είναι αποκλειστικά τυροκόμος.

Ο κ. Πλούμπης μας αφηγήθηκε και μια ιστορία: πριν καιρό είχε έρθει στο τυροκομείο του ένας δημοσιογράφος με κάποιες Κινέζες καθηγήτριες από ένα πανεπιστήμιο στη Σιγκαπούρη, οι οποίες ήθελαν να πάνε στη στάνη, και πήγαν να δούνε τα ζώα από κοντά και άρμεξαν. Την άλλη μέρα ήρθαν στην τυροκομείο με διερμηνέα και μίλησαν με τον κ. Πλούμπη, είδαν πώς γίνεται το τυρί, η γραβιέρα. Την επόμενη μέρα θα πήγαιναν στη Νεμέα για κρασιά. Βιωματικός τουρισμός, όπως θα λέγαμε εμείς επίσημα! Επίσης, ο κ. Πλούμπης μας είπε πως ο δημοσιογράφος και οι καθηγήτριες τον κάλεσαν πάρα πολλές φορές στο πανεπιστήμιο στη Σιγκαπούρη για να δώσει κάποιες διαλέξεις με μεταφραστή, με θέματα την ελληνική τυροκομία, τα ελληνικά τυριά και τις διαδικασίες παραγωγής τους.

Μέχρι να τελειώσουμε την ωραία μας συζήτηση
είχε νυχτώσει!

Ο κ. Πλούμπης μας ανέφερε πως τα Βίλια έχουν και ένα πολύ ωραίο λαογραφικό μουσείο. Δεν προλάβαμε να το επισκεφθούμε, αλλά δεν θέλαμε να φύγουμε χωρίς να μάθουμε μερικές πληροφορίες για αυτό. Διαβάσαμε πως το Νέο Λαογραφικό Μουσείο εγκαινιάστηκε το 2016, με τις προσπάθειες των μελών του Εκπολιτιστικού Λαογραφικού και Εξωραϊστικού Συλλόγου Βιλίων, καθώς και τη στήριξη του Δήμου. Είδαμε και μερικές φωτογραφίες από τα εκθέματά του, και αποφασίσαμε την επόμενη φορά να το επισκεφθούμε σίγουρα!

πηγή

Επιστρέψαμε στην Αθήνα με μια τσάντα γεμάτη τυροκομικά προϊόντα, με νέες γνώσεις και εμπειρίες, νέους φίλους και με ανανεωμένη διάθεση χάρη στην όμορφη φύση που μας περιτριγύριζε και στον καθαρό αέρα που αναπνεύσαμε. Θα έρθουμε ξανά στα Βίλια σίγουρα, ίσως το χειμώνα για να τα δούμε και χιονισμένα!

Διαβάστε πρώτοι κάθε νέο μας άρθρο!

Βρείτε μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσής μας:

Ακολουθήστε μας συμπληρώνοντας το email σας στο πεδίο στο κάτω μέρος της ιστοσελίδας μας, για να σας έρχεται με email κάθε νέο μας άρθρο μόλις κυκλοφορήσει. Μην ξεχάσετε να κάνετε επιβεβαίωση της εγγραφής σας, στο email που θα σας έρθει! 🤗 Όσοι είστε κι εσείς wordpress bloggers, πατήστε απλώς follow.

8 Comments Add yours

1. Giannis Pit says:

Απολαύσαμε μαζί σας μια εξαιρετική εκδρομή παιδιά και ευχαριστούμε. Πάντα όμορφα να περνάτε.

Liked by 1 person

1. Σας ευχαριστούμε από καρδιάς κύριε Γιάννη! Να περνάτε πάντα όμορφα και εσείς! Καλό Σαββατοκύριακο να έχετε!

2. Βασιλικη says:

Απ οτι βλέπω έχω χάσει επεισοδια με τα Βιλια. Μονο λουκουμαδες ειχα φαει εκει. Πλούσια τα προϊόντα όπως και το άρθρο σας. Να είστε καλά για την ενημέρωση

Liked by 1 person

1. Ευχαριστούμε από καρδιάς αγαπητή μας φίλη Βασιλική! Όντως πλούσια τα προϊόντα και πολλές οι επιλογές στα Βίλια, είναι ένα πραγματικό όμορφο μέρος πολύ κοντά στην Αθήνα! Καλό Σαββατοκύριακο ευχόμαστε με υγεία και χαρά! 😊