Εξόρμηση από τον Παλιό Άγιο Αθανάσιο στη Φλώρινα: στην Ιερά Μονή Αγίου Μάρκου, στην πόλη της Φλώρινας και στου Κοντοσώρου

Το 6ο σε σειρά άρθρο μας από το μεγάλο μας ταξιδιωτικό αφιέρωμα στη Δυτική και Κεντρική Μακεδονία μας βρίσκει για τρίτη μέρα στον Παλιό Άγιο Αθανάσιο Πέλλας. Από εκεί ταξιδεύουμε πίσω στο νομό Φλώρινας, για να επισκεφθούμε την πόλη και όχι μόνο!

Το νέο μας ταξιδιωτικό άρθρο με βάση τον Παλιό Άγιο Αθανάσιο είναι γεμάτο με θρησκεία, τέχνη, αρχαιολογία και γαστρονομία: επισκεπτόμαστε την Ιερά Μονή Αγίου Μάρκου στην Πρώτη Φλώρινας, περπατάμε στην πόλη της Φλώρινας, βλέπουμε εκκλησίες, μουσεία και καλλιτεχνικά εργαστήρια, περνώντας αρκετό χρόνο στο Αρχαιολογικό Μουσείο της, και τέλος δοκιμάζουμε την υψηλή γαστρονομία του πολυβραβευμένου εστιατορίου Κοντοσώρος στο Ξινό Νερό Φλώρινας.

Τα κτιριάκια του Παλιού Άγιου Αθανάσιου ένα συννεφιασμένο πρωινό

Το συννεφιασμένο πρωινό μας βρίσκει στον ξενώνα Μετόχι στον Παλιό Άγιο Αθανάσιο. Έχουμε κρυώσει λιγάκι και έτσι αποφασίζουμε να πιούμε το καφεδάκι μας και να πάρουμε το πρωινό μας στον ζεστό εσωτερικό χώρο της καφετέριάς του. Εκεί απολαμβάνουμε τηγανιτά χωριάτικα αυγουλάκια μαζί με ζαμπονάκια και τυράκια, για να πάρουμε ενέργεια για τη μέρα που θα ακολουθήσει. Ελπίζουμε να ανοίξει λίγο ο καιρός, μιας και έχουμε πολλές βόλτες να κάνουμε!

Το πολύχρωμα διακοσμημένο café-bar του ξενώνα Μετόχι
Κρύο καφεδάκι κόντρα στον καιρό και πρωινάκι

Φύγαμε, λοιπόν, για τον Νομό Φλώρινας. Ο πρώτος μας προορισμός είναι η Ιερά Μονή Αγίου Μάρκου, η οποία απέχει από την πόλη της Φλώρινας δέκα λεπτά και από τον Παλιό Άγιο Αθανάσιο μια ωρίτσα, μια μικρή εκδρομούλα δηλαδή…

Απέραντα τοπία στο δρόμο από τον Παλιό Άγιο Αθανάσιο προς τον Νομό Φλώρινας

Έχουμε διαβάσει πως η μονή ιδρύθηκε το 1864 από τον Μητροπολίτη Μογλενών Μελέτιο. Βρίσκεται σε υψόμετρο 959 μ. στην οροσειρά του Βαρνούντος, οπότε υποψιαζόμαστε πως θα έχει φοβερή θέα. Ιστορικά, κατά τον Μακεδονικό Αγώνα έπαιξε σημαντικό ρόλο λειτουργώντας ως καταφύγιο οπλαρχηγών. Πολλές φορές φιλοξένησε ήρωες όπως ο Παύλος Μελάς, ο Λάκης Πύρζας κ.α.

Στο βάθος διακρίνεται η Ιερά Μονή Αγίου Μάρκου στην οροσειρά του Βαρνούντος

Όταν απελευθερώθηκε από τον τουρκικό ζυγό, η μονή γνώρισε μεγάλη άνθιση. Όμως, κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ιδιαίτερα τον Εμφύλιο τα κτήριά της καταστράφηκαν ολοσχερώς από βομβαρδισμούς. Τότε εγκατέλειψε τη μονή η μικρή αδελφότητα των μοναζουσών και το μοναστήρι κατέληξε να παρακμάσει εντελώς.

Πλησιάζοντας, αντικρίζουμε την πανέμορφη μονή.

Στην Ιερά Μονή Αγίου Μάρκου ασκήτεψε για μερικούς μήνες η Οσία Σοφία η Νέα (1883-1974) προτού την οδηγήσει η Παναγία στην Ιερά Μονή του Γενεθλίου της Υπεραγίας Θεοτόκου στην Κλεισούρα Καστοριάς. Για τον αγιασμένο βίο της Οσίας Σοφίας της Νέας μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Η Οσία Σοφία η Νέα (πηγή)

Το εκκλησάκι του Αγίου Μάρκου παρέμεινε ωστόσο όρθιο. Στο ταπεινό, πλέον, εκκλησάκι κατέφευγαν οι εκδρομείς και φυσιολάτρες. Το περιέβαλαν μεγάλα σκιερά δέντρα και τους επισκέπτες δρόσιζε μια πηγή με κρύο νεράκι.

Στα μέσα του 2000 η Μονή επανιδρύεται από τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Φλώρινας, Πρεσπών και Εορδαίας Θεόκλητο Πασσαλή. Χτίστηκε μια νέα πτέρυγα, ανακαινίστηκε εξ ολοκλήρου το Καθολικό και διαμορφώθηκε ο όμορφος εξωτερικός χώρος που απολαμβάνουμε και σήμερα. Πλέον αποτελεί κοινόβιο με έξι μοναχές και ηγουμένη τη μοναχή Μαριάμ. Τη μόνη επισκέπτεται πλήθος πιστών, οι οποίοι προσκυνούν το λείψανο του Αγίου Μάρκου και της μητέρας του Μαρίας.

Όπως νιώσαμε και οι ίδιοι, ο περιβάλλον χώρος της μονής, με τα όμορφα κτίριά της και την απίστευτη φύση και θέα ξεκουράζει και φέρνει γαλήνη στη ψυχή… Ξαποστάσαμε, προσευχηθήκαμε και απολαύσαμε το ειδυλλιακό περιβάλλον…

Η εικόνα του Αγίου Μάρκου
Μέσα στο παρεκκλήσιο των Εισοδίων της Θεοτόκου

Όπως φεύγαμε από το γαλήνιο μοναστήρι, είδαμε πως το βουνό είχε πεζοπορικά μονοπάτια, κι έτσι δοκιμάσαμε να περπατήσουμε για λίγο σε ένα από αυτά, για να δούμε που βγάζει. Ο επισκέπτης μπορεί, λοιπόν, να συνδυάσει θρησκευτικό τουρισμό με πεζοπορία στη φύση, υπέροχα! Περάσαμε από σημεία με υπέροχη θέα, αναπνεύσαμε καθαρό αέρα και επιστρέψαμε στο αυτοκίνητο για να κατευθυνθούμε προς την πόλη της Φλώρινας που τόσο πολύ θέλαμε να δούμε.

Πεζοπορικά μονοπάτια με σήμανση σε πολύ κοντινή απόσταση από την Ιερά Μονή Αγίου Μάρκου
Ένα εύκολο πεζοπορικό μονοπάτι κατάλληλο για κάθε επισκέπτη της μονής που θέλει να απολαύσει τη γύρω φύση

Κατάνυξη και ηρεμία στο μοναστήρι, δροσερός αέρας και απέραντη ομορφιά στη φύση, και τώρα ένας πιο αστικός προορισμός, η πόλη της Φλώρινας, έδρα του Δήμου Φλώρινας και πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας στη Δυτική Μακεδονία. Μια πόλη σε υψόμετρο 687 μ. σε πολύ κοντινή απόσταση από τα σύνορα της χώρας.

Μπαίνοντας με το αυτοκίνητο στη Φλώρινα, το πρώτο που μας έκανε εντύπωση ήταν ένα πολύ μεγάλο μεταλλικό γλυπτό που απεικόνιζε μια αρκούδα να παίζει ένα μουσικό όργανο. Η Φλώρινα είναι μια καλλιτεχνική πόλη, με το πανεπιστημιακό Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της και τα διάφορα εργαστήρια καλλιτεχνών που βρίσκονται διάσπαρτα στους δρόμους της· ένα από αυτά θα επισκεπτόμασταν κι εμείς λίγο αργότερα. Επομένως, τι πιο ταιριαστό από το να σε υποδέχεται στην πόλη ένα μεγάλου μεγέθους έργο τέχνης που δεν γίνεται να περάσει απαρατήρητο!

Όπως μάθαμε, το γλυπτό αυτό ονομάζεται «Κοντράλτο» και απεικονίζει μια αρκούδα με ένα κοντραμπάσο. Αρχικά, το 2015, τοποθετήθηκε μέσα στον ποταμό Σακούλεβα, το ποτάμι της πόλης, ενώ από το 2017 κοσμεί τον κύκλο της πλατείας Μεγάλου Αλεξάνδρου στην είσοδο της πόλης. Είναι έργο του Φλωρινιώτη εικαστικού Γιώργου Μπαρδάκα και δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της πτυχιακής του εργασίας στο εργαστήριο γλυπτικής του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών. Αμέσως μετά την παρουσίαση του έργου ο καλλιτέχνης το δώρισε στον Δήμο Φλώρινας.

Η αρκούδα έχει δύναμη, μέγεθος και κάποιο χρονικό διάστημα υπαναχωρεί σε νάρκη. Η αρκούδα χωρίς αφεντικό παίζει το δικό της κοντραμπάσο. Με τον τρόπο αυτό επιβιώνει σε μια στείρα πολιτεία και επιχειρεί να προσαρμοστεί σε νέους χώρους και χρόνους. Για να ανακαλύψει κάποιος το κλειδί της εσωτερικής ύπαρξής του, του βαθύτερου είναι του, ένας τρόπος υπάρχει: ο δρόμος των σκιών, όπου ο θεατής δεν μπορεί να διακρίνει την δική του σκιά

Γιώργος Μπαρδάκας, γλύπτης

Το δεύτερο αξιοθέατο της Φλώρινας που είδαμε βρισκόταν εκεί όπου αφήσαμε το αυτοκίνητο. Η πόλη της Φλώρινας είναι αρκετά πολύβουη, γεμάτη ζωή, κι έτσι δυσκολευτήκαμε λιγάκι να παρκάρουμε, αλλά τελικά βρήκαμε τέλεια θέση, δίπλα στην Ιερά Μητρόπολη Φλώρινας. Ο Μητροπολιτικός Ναός της Φλώρινας είναι αφιερωμένος στον Άγιο Παντελεήμονα, βρίσκεται ακριβώς δίπλα στον ποταμό Σακούλεβα και ποιμενάρχης του είναι ο Μητροπολίτης Θεόκλητος Πασσαλής.

Ο Ιερός Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Παντελεήμονος Φλώρινας
Το Μητροπολιτικό Μέγαρο, δίπλα στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό

Έτσι όμορφα ξεκίνησε η μεγάλη μας βόλτα στην πόλη. Ένα από τα πιο όμορφα στοιχεία της είναι αναμφισβήτητα ο ποταμός Σακουλέβας που τη διατρέχει, αλλά πρώτα είχαμε τους δρόμους της πόλης να περπατήσουμε. Πρώτη μας στάση θέλαμε να είναι το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, οπότε κατευθυνθήκαμε προς τα εκεί και σε πέντε λεπτά φτάσαμε.

Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης το πετύχαμε κλειστό και στεναχωρεθήκαμε πολύ. Από την ιστοσελίδα του ενημερωθήκαμε πως ήταν κλειστό λόγω έργων συντήρησης. Τουλάχιστον διαβάσαμε και είδαμε κάποια πράγματα διαδικτυακά: το μουσείο ιδρύθηκε από τη Στέγη Φιλότεχνων Φλώρινας -όπως και η Πινακοθήκη Φλωρινιωτών Καλλιτεχνών- το 1977. Η συλλογή του μουσείου αποτελείται από περισσότερα από 600 έργα ζωγραφικής, γλυπτά και χαρακτικά, καταξιωμένων ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών. Εκτός από τη μόνιμη έκθεση του, το μουσείο οργανώνει επίσης συμπόσια τέχνης και εκθέσεις των οπτικών και εφαρμοσμένων τεχνών.

Το νεοκλασικό κτίριο που στεγάζει το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Φλώρινας

Όπως είδαμε σε αφίσα στο κτίριο και στο λογαριασμό του μουσείου στο Facebook, η τελευταία περιοδική έκθεση ήταν η «Αιθιοπία: Το παραμύθι της σκόνης», μια έκθεση φωτογραφίας της Αθηνάς Πέρκα, η οποία έλαβε χώρα τον Αύγουστο. Από τις φωτογραφίες που είδαμε θα ήταν πραγματικά πολύ πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα, με μια ιδιαίτερη, κοντινή, δια ζώσης ματιά στη ζωή σε μια μακρινή χώρα!

Από την έκθεση φωτογραφίας της Αθηνάς Πέρκα στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Φλώρινας (πηγή)

Αφού δεν καταφέραμε να μπούμε στο μουσείο, καθήσαμε να πιούμε ένα καφεδάκι σε ένα κεντρικό σημείο της πόλης. Εκεί ξετρύπωσε και ο Ρούπερτ, ο οποίος αγαπά ιδιαίτερα τις πόλεις της ελληνικής επαρχίας!

Αφού απολαύσαμε το καφεδάκι μας, συνεχίσαμε να περπατάμε στους δρόμους της πόλης. Φωτογραφίσαμε σημεία που μας τράβηξαν το ενδιαφέρον και κατευθυνθήκαμε προς ένα από τα εργαστήρια των καλλιτεχνών της πόλης.

Το κτίριο της Εθνικής Τράπεζας ξεχωρίζει με τα ζωντανά του χρώματα!
Προτομή του Ιωάννη Καραβίτη, Κρητικού αρχηγού του Μακεδονικού Αγώνα

Μπορεί να μην είδαμε το μουσείο της πόλης, αλλά η τέχνη δεν μας έλειψε! Μπήκαμε στο εργαστήριο ζωγραφικής της Χριστίνας Παπαγρηγορίου, το Studio 83, μιλήσαμε με την εικαστικό και παρατηρήσαμε τους όμορφους, γεμάτους χρώμα και ζωντάνια πίνακές της.

H κ. Παπαγρηγορίου μας είπε πως μέχρι το τέλος του Αυγούστου συμμετείχε στη διοργάνωση Cheap Art 2021, μια έκθεση Φλωρινιωτών Καλλιτεχνών, φοιτητών ή αποφοίτων σχολών καλών τεχνών, στον υπαίθριο χώρο του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Φλώρινας. Ήταν μια έκθεση που είχε ως στόχο να προβάλει το καλλιτεχνικό δυναμικό του τόπου. Μια πολύ ωραία και ουσιαστική πρωτοβουλία!

Από τα εγκαίνια της έκθεσης Cheap Art 2021 στις 16 Αυγούστου 2021 (πηγή)
Στο εργαστήριο γίνεται επίσης προετοιμασία μαθητών για τις εξετάσεις του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της πόλης

Εκτός από τα πανέμορφα έργα της που μας έδειξε, η κ. Παπαγρηγορίου μας μίλησε και για την πόλη της, και μας κατεύθυνε σε σημεία που μπορεί να μας ενδιέφεραν. Μας είπε πως δυστυχώς πολλά από τα μουσεία της πόλης εκείνη την περίοδο ήταν κλειστά, αλλά ακόμα και μόνο η βόλτα στον ποταμό της πόλης είναι κάτι ανεπανάληπτο!

Προτού, όμως, φτάσουμε στο ποτάμι, περάσαμε και από το κτίριο το οποίο στεγάζει το Λαογραφικό Μουσείο Λέσχης Πολιτισμού Φλώρινας. Δυστυχώς είδαμε το μεγαλοπρεπές νεοκλασικό κτίριο σε πολύ κακή κατάσταση και το μουσείο κλειστό. Στην ιστοσελίδα του δήμου διαβάσαμε πως το μουσείο ανήκει στη Λέσχη Πολιτισμού Φλώρινας και πως στεγάζει μια από τις σημαντικότερες συλλογές στην Ελλάδα που εξειδικεύονται στη μελισσοκομία, με πλούσια εκθέματα και πολλές φωτογραφίες. Ήταν πραγματικά κρίμα που δεν μπορέσαμε να τη δούμε…

Ήταν, όμως, η ώρα να δούμε από κοντά και το ποτάμι της πόλης επιτέλους! Ήταν πραγματικά πανέμορφο! Ακολουθήσαμε τη διαδρομή του, με στόχο να καταλήξουμε στο Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης. Περπατώντας, είδαμε όμορφα κτίρια, σημεία ενδιαφέροντος, πάπιες, χήνες και γατάκια, και φυσικά βγάλαμε ένα σωρό φωτογραφίες…

Ένα μικρό φωτορεπορτάζ από τη βόλτα μας στον ποταμό Σακουλέβα:

Γατάκια ποζάρουν στον φακό μας!
Ο σημαντικός ζωγράφος Στερίκας Κούλης (πηγή)
Κούλης Στερίκας, Δέντρα ΙΙΙ, Ελαιογραφία, Λάδι σε ξύλο, 1983. Εσωτ. Διαστάσεις: 92,5 x 69 εκ. Προσφορά του ιδίου στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Φλώρινας (πηγή)

Όπου κι αν είχα γεννηθεί, θα είχα μείνει πάλι στη γενέτειρα μου. Στη Φλώρινα έμεινα, για να μπορώ να είμαι ανεπηρέαστος από το σύγχρονο, αναρχικό, παρηκμασμένο κόσμο, αλλά κυρίως γιατί η Φλώρινα είναι ένας ωραίος τόπος, με χαρακτήρα, με ωραία φθινόπωρα και τρυφερές άνοιξες…Στον κόσμο υπάρχει μια ανησυχία για την κουλτούρα, γεγονός που αποδεικνύεται και από τη συμμετοχή του σε σημαντικά πολιτιστικά σωματεία που υπάρχουν. Όλα αυτά αναμφισβήτητα βοηθούν στο να υπάρχει μια πλειάδα ζωγράφων, δημιουργών που θέλουν να ζουν και να εργάζονται εδώ. Εγώ προσωπικά δεν θέλησα ποτέ να φύγω από εδώ.

Στερίκας Κούλης (πηγή)
Ένα δημοτικό σχολείο της πόλης με ένα ωραίο γκράφιτι προς το ποτάμι
«Ελλάς δε έστι και η Μακεδονία»
Η όμορφη Εκκλησία Κοιμήσεως της Θεοτόκου Φλώρινας

Σε ένα σημείο της όμορφης βόλτας μας στον ποταμό της Φλώρινας, χωθήκαμε πάλι στους δρόμους της, σε μια κεντρική λεωφόρο, για να βρούμε το Αρχαιολογικό Μουσείο της. Το Αρχαιολογικό Μουσείο Φλώρινας στεγάζεται σε ένα κτίριο της δεκαετίας του ’60 που επισκευάσθηκε το 1998. Σε αυτό στεγάζονται ευρήματα ανασκαφών και αντικείμενα από αρχαιολογικούς χώρους του νομού Φλώρινας για μια μεγάλη χρονική περίοδο, από τους νεολιθικούς έως τους βυζαντινούς χρόνους. Αυτά διαβάσαμε στο ενημερωτικό του φυλλάδιο και μπήκαμε με ανυπομονησία μέσα για να τα δούμε αναλυτικά όλα!

Μπαίνοντας στο Αρχαιολογικό Μουσείο Φλώρινα

Το πρώτο πράγμα που είδαμε στο μουσείο ήταν ένα υπαίθριο έκθεμα: ένας διώροφος κεραμικός κλίβανος για το ψήσιμο πήλινων προϊόντων από τον αρχαιολογικό χώρο της Αχλάδας. Όπως διαβάσαμε στην περιγραφή του, τα πλαϊνά του τοιχώματα είναι φτιαγμένα από κόκκινο πηλό.

Κεραμικός κλίβανος από την Αχλάδα
Αναπαράσταση της λειτουργίας του κλίβανου

Μπαίνοντας στον εσωτερικό χώρο του μουσείου, στο ισόγειο, βλέπουμε μια έκθεση που οργανώθηκε το 1998 και εγκαινιάστηκε το 1999 περιλαμβάνει τρεις βασικές ενότητες. Η πρώτη ενότητα ενημερώνει τους επισκέπτες για τη γεωμορφολογία και την ιστορία της περιοχής του σημερινού Νομού Φλώρινας από την 6η χιλιετία π.Χ. έως το τέλος της ρωμαϊκής περιόδου.

Κόκκαλα από προϊστορικό μαμούθ
Οι δραστηριότητες του ανθρώπου στην προϊστορική εποχή
Στην πρώτη ενότητα της έκθεσης του ισογείου

Οι δύο γειτονικές αίθουσες περιλαμβάνουν δείγματα γλυπτικής, κυρίως των ρωμαϊκών χρόνων από διάφορες περιοχές του νομού Φλώρινας.

Στη δεύτερη ενότητα της έκθεσης του ισογείου
Ανάγλυφες επιτύμβιες και αναθηματικές στήλες

Περνώντας στην τέταρτη και τελευταία αίθουσα του ισογείου βρισκόμαστε μπροστά σε ένα τεράστιο ψηφιδωτό! Πρόκειται για ένα ψηφιδωτό που διακοσμούσε δάπεδο κτιρίου ρωμαϊκών χρόνων (2ος-3ος αι.μ.Χ.) από τις Κάτω Κλεινές.

Το εντυπωσιακό ψηφιδωτό της τέταρτης αίθουσας του ισογείου του μουσείου

Ανεβαίνοντας στον πρώτο όροφο του μουσείου, βλέπουμε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει ευρήματα των ελληνιστικών χρόνων, αντικείμενα κεραμικά, πήλινα και μεταλλικά. Τα ευρήματα αυτά προέρχονται από ανασκαφές αρχαιολογικών χώρων στις Πέτρες Αμυνταίου και στον λόφο Παντελεήμονα στη Φλώρινα.

Στην ενότητα του πρώτου ορόφου που είναι αφιερωμένη στην ελληνιστική εποχή
Πήλινα αγγεία και χρυσά κτερίσματα από νεκροταφείο της Αχλάδας
Χάλκινα και ασημένια γυναικεία κοσμήματα και άλλα μεταλλικά αντικείμενα
Χάλκινη ασπίδα με επιγραφή

Η δεύτερη και τελευταία ενότητα του ορόφου του μουσείου είναι αφιερωμένη στη Βυζαντινή Εποχή. Σε αυτήν εκτίθενται τοιχογραφίες, τμήματα από τέμπλα, και ευρήματα ναών της νησίδας Αγίου Αχιλλείου Πρεσπών.

Ευαγγέλιο του 17ου αιώνα
Πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τη συντήρηση του Ευαγγελίου
Τμήματα τοιχογραφιών από ναούς της νησίδας Αγίου Αχιλλείου Πρεσπών

Φύγαμε από το μουσείο έχοντας σχηματίσει αρκετές εικόνες για την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής του παρελθόντος, τις παραδόσεις και τους θεσμούς τους, αλλά και για τους τρόπους εργασίας των αρχαιολόγων για να συντηρήσουν και να επικοινωνήσουν τα σημαντικά τους ευρήματα στους επισκέπτες. Κλείνοντας με αυτήν την πολύ ενδιαφέρουσα περιήγηση στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Φλώρινας νιώσαμε πως πλέον είχαμε πάρει μια πολύ καλή γεύση του τόπου, της ιστορίας και της σύγχρονης ζωής του, οπότε μπορούσαμε να επιστρέψουμε στη βάση μας. Αλλά η μέρα δεν είχε ακόμα τελειώσει· είχαμε ακόμα να δοκιμάσουμε τη φημισμένη κουζίνα του εστιατορίου Κοντοσώρος στο Ξινό Νερό Φλώρινας!

Το Ξινό Νερό είναι ένα από τα κεφαλοχώρια του Νομού Φλώρινας, χτισμένο σε υψόμετρο 550 μ. Από τις πηγές της περιοχής βγαίνει το Ξυνό Νερό, ένα από τα πιο φημισμένα τοπικά προϊόντα της περιοχής, ένα φυσικώς ανθρακούχο νερό, με όξινη γεύση, χωρίς επιπλέον προσθήκη διοξειδίου του άνθρακα στη φιάλη. Πρόκειται για ένα προϊόν ιδιαίτερα γνωστό για τις ευεργετικές του ιδιότητες, κυρίως για τα νεφρά, αλλά και για το συκώτι. Ένα μοναδικό τοπικό προϊόν!

Το Ξυνό Νερό Φλώρινας, ένα φυσικώς ανθρακούχο νερό και φυσικά αναψυκτικά (πηγή)

Ένας ακόμα από τους βασικούς λόγους για να βρεθεί κανείς στο Ξινό Νερό, είναι αναμφισβήτητα για να επισκεφθεί το πολυβραβευμένο εστιατόριο Κοντοσώρος! Ο ξενώνας-εστιατόριο Κοντοσώρος στεγάζεται σε ένα κομψό πέτρινο κτίριο, το οποίο βρίσκεται δίπλα στο πατρικό του κ. Νίκου Κοντοσώρου. Ο κ. Κοντοσώρος, ο οποίος έκανε για 30 χρόνια -από το 1989- το εστιατόριο πασίγνωστο για την ποιοτική, υψηλή του κουζίνα, με παραδοσιακές συνταγές φτιαγμένες με αγνά υλικά, μαζί με τη σύζυγό του Πετρούλα, δεν είναι πλέον δυστυχώς στη ζωή· το εστιατόριο έχει αναλάβει από το 2019 η κόρη του, η σεφ κ. Ιλιάνα Κοντοσώρου, η οποία συνεχίζει επάξια την κληρονομιά του πατέρα της και την οποία είχαμε τη χαρά να γνωρίσουμε και από κοντά.

Μπαίνοντας στο πέτρινο κτίριο του εστιατορίου Κοντοσώρος

Μπήκαμε στον εσωτερικό χώρο του εστιατορίου και η ζεστασιά του μας έκανε αμέσως να αισθανθούμε όμορφα. Ήμασταν σίγουροι πως προμηνυόταν μια υπέροχη εμπειρία γευσιγνωσίας της τοπικής κουζίνας συνδυασμένης με τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του εστιατορίου…

Μέσα στον ζεστό εσωτερικό χώρο του εστιατορίου
Και στον εξωτερικό χώρο, ο οποίος διατηρεί τη φιλόξενη ατμόσφαιρα

Οι σεφ του εστιατορίου μας είχαν ετοιμάσει ένα ειδικό μενού για να δοκιμάσουμε τις δημιουργίες τους, το οποίο ήταν πραγματικά το κάτι άλλο! Η τοπική παράδοση ερμηνευμένη με μια σύγχρονη ματιά, με μοντέρνες τεχνικές, πλούσιες, γεμάτες γεύσεις με εντάσεις και ξεχωριστό χαρακτήρα σε κάθε πιάτο, συνταγές φτιαγμένες με τοπικά και εποχιακά προϊόντα από τον κήπο τους, μαζί με μινιμαλιστικά στησίματα… ό,τι ακριβώς κάνει το εστιατόριο Κοντοσώρος ένα από τα καλύτερα της Δυτικής Μακεδονίας, αλλά και όλης της χώρας! Ευχαριστούμε θερμά την σεφ κ. Ιλιάνα Κοντοσώρου για το υπέροχο τραπέζι και την αναλυτική εξήγηση του κάθε πιάτου που δοκιμάσαμε!

Σούπα βελουτέ από κολοκυθάκια από τον κήπο τους, η οποία αλλάζει ανάλογα με τα προϊόντα που είναι διαθέσιμα σε κάθε εποχή, σπαράγγια, κολοκύθι, μανιτάρια
Μακάλο, ένας λευκός χυλός από αλεύρι και σαφράν με ένα μοσχαρίσιο κεφτεδάκι…
…το οποίο συνδυάζεται με τηγανητή φέτα, άιβαρ -τοπικό προϊόν που είχαν όλοι στα σπίτια τους, ένα «χαβιάρι» από πολτοποιημένη, τηγανητή πιπεριά Φλωρίνης (για να συντηρείται)- μαζί με λευκό κρασί Sauvignon Blanc Κτήμα Άλφα
Μια πραγματικά μοναδική γευστική εμπειρία!
Άλλο ένα τοπικό προϊόν με πιπεριά, μελιτζάνα και ντομάτα
Σαλάτα φασολάκια με κάπαρη, φυστίκια Αιγίνης, ντοματίνια και παστό αυγό
Για τη συνέχεια, ένα ροζέ Ξινόμαυρο κρασί από το τοπικό Κτήμα Δημόπουλος του 2020, ΠΟΠ Αμύνταιο· ευχαριστούμε πολύ τον κ. Παύλο για το σερβίρισμα και την περιγραφή
Τραχανάς από σπασμένο σιτάρι και χοιρινό φιλετάκι με μια κρέμα από τυρί, ένα πιάτο αρωματισμένο με τσουμπρίκα, όπως λέγεται στην περιοχή η άγρια ρίγανη
Για επιδόρπιο, πατσαβουρόπιτα με λεμόνι και κρέμα λεμονιού

Ήταν τόσο απολαυστικά όλα όσα δοκιμάσαμε που θα μας έμεναν σίγουρα χαραγμένα στη μνήμη! Φυσικά, θέλαμε πάρα πολύ να γνωρίσουμε καλύτερα τους ανθρώπους του εστιατορίου, οι οποίοι μας ξενάγησαν και στο κελάρι τους. Ευχαριστούμε από καρδιάς!

Με τους ανθρώπους του εστιατορίου Κοντοσώρος, τον σεφ κ. Ηλία Γκιόζη, τη σεφ κ. Ιλιάνα Κοντοσώρου και τον κ. Παύλο

Στο κελάρι είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε λίγο πιο αναλυτικά για την επιχείρηση. Μας είπαν πως πάνω από το εστιατόριο υπάρχει ένας ξενώνας με έξι δωμάτια, ο οποίος είμαστε σίγουροι πως θα είναι υπέροχος! Στο εστιατόριο και τον ξενώνα έρχονται και πολλοί επισκέπτες από το εξωτερικό, από όλο τον κόσμο, κυρίως κατά την καλοκαιρινή περίοδο, παλιότερα με γκρουπ και τώρα κυρίως μεμονωμένα σε δυάδες, τετράδες, εξάδες κλπ. Έρχονται στην περιοχή για οινοτουρισμό, οπότε επισκέπτονται τα οινοποιεία και τα καλά εστιατόρια. Το εστιατόριο Κοντοσώρος, μάλιστα, έχει συμπεριληφθεί στον οδηγό Routard, οπότε κάθε χρόνο έρχονται Γάλλοι οι οποίοι δείχνουν στον οδηγό αυτά που θέλουν να δοκιμάσουν!

Στο κελάρι του εστιατορίου Κοντοσώρος με την κ.
Ιλιάνα και τον κ. Παύλο

Για την κουζίνα του εστιατορίου ο κ. Παύλος μας είπε πως χρησιμοποιούν τοπικά προϊόντα, κατά κύριο λόγο ντόπια κρέατα με εξαίρεση μόνο ειδικές κοπές όπως το ribeye που είναι Αργεντινής. Τα κρέατα προέρχονται το πολύ από απόσταση 10 χμ. Η κ. Ιλιάνα προσέθεσε πως το εστιατόριο ξεκίνησε κάπως έτσι, με ελληνική τοπική κουζίνα με σκοπό να υποστηρίξει τους τοπικούς παραγωγούς. Αυτή την ταυτότητα προσπαθούν να διατηρήσουν, και το κάνουν άριστα!

Η περιοχή έχει και πολύ καλά λάχανα, με τα οποία κάνουν πιάτα όταν είναι η εποχή τους. Ανάλογα με την εποχή διαφοροποιούν, για παράδειγμα, τη σούπα βελουτέ που δοκιμάσαμε κι εμείς, ή τους πουρέδες -έχουν πουρέ κάστανο, σελινόριζα, ανάλογα με την εποχή. Αυτή την εποχή βγαίνουν τα πράσα, οι ντομάτες, όσο γίνεται περισσότερα από τον μικρό τους κήπο που βρίσκεται πίσω από το εστιατόριο. Διαθέτουν επίσης και ένα κτήμα με φρούτα, ροδάκινα, μήλα, κυδώνια, από τα οποία κάνουν γλυκό του κουταλιού και μαρμελάδες για να προσφέρουν στο πρωινό του ξενώνα και για να συνοδεύουν κάποια τυριά στο μενού του εστιατορίου.

Ένας προθάλαμος για πιο ιδιωτικές διοργανώσεις γευσιγνωσίας και οινογνωσίας

Η κάβα βρίσκεται στο υπόγειο για λόγους θερμοκρασίας. Όπως μας εξήγησε ο κ. Παύλος, η κάβα του εστιατορίου Κοντοσώρος διαθέτει κυρίως ερυθρά κρασιά, μερικά λευκά, ροζέ και magnum (μεγαλύτερες φιάλες στις οποίες το κρασί ωριμάζει βραδύτερα). Τα κρασιά είναι κατά προτεραιότητα ελληνικά, αλλά και γαλλικά, ιταλικά, Αργεντινής, Χιλής, Περού, επιλογές για κάποιον που έχει «χορτάσει» τα ελληνικά κρασιά και θέλει μια διαφορετική νότα στο φαγητό του.

Mια συλλογή από διάφορες χρονιές του Syrah-Merlot-Ξινόμαυρο του Κτήματος Άλφα, ώστε να μπορούν να παλαιώνονται και να δοκιμάζονται σε διάφορα στάδια

Από ένα κελάρι θα σας αποχαιρετήσουμε αυτή τη φορά, μιας και οι περιοχές που επισκεφθήκαμε στα τελευταία μας άρθρα φημίζονται για τα κρασιά τους. Τώρα θα φύγουμε πλέον από τον Παλιό Άγιο Αθανάσιο και τα επόμενα άρθρα μας θα μας βρουν στα Λουτρά Πόζαρ, γνωστά και ως Λουτρά Αριδαίας, στα οποία περάσαμε υπέροχα, θα δείτε!

Διαβάστε πρώτοι κάθε νέο μας άρθρο!

Βρείτε μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσής μας:

Ακολουθήστε μας συμπληρώνοντας το email σας στο πεδίο στο κάτω μέρος της ιστοσελίδας μας, για να σας έρχεται με email κάθε νέο μας άρθρο μόλις κυκλοφορήσει. Μην ξεχάσετε να κάνετε επιβεβαίωση της εγγραφής σας, στο email που θα σας έρθει! 🤗 Όσοι είστε κι εσείς wordpress bloggers, πατήστε απλώς follow.