Για εξερεύνηση, ξεκούραση και καλό φαγητό στο Καρπενήσι και τα γύρω χωριά, μέρος β’

Πρωινό στον κήπο του Emotions Country Resort στο Βουτύρο

Στο πρώτο μέρος του άρθρου μας για το Καρπενήσι και τα γύρω χωριά σας αφήσαμε στο χωριό Βουτύρο, για έναν χαλαρωτικό ύπνο στο υπέροχο ξενοδοχείο Emotions Country Resort. Από εκεί θα ξεκινήσουμε το δεύτερο μέρος του άρθρου μας, και θα συνεχίσουμε σε πολλά άλλα όμορφα μέρη που επισκεφθήκαμε!

Στο β’ μέρος του ταξιδιωτικού μας άρθρου για το Καρπενήσι και τα γύρω χωριά, με βάση με το ξενοδοχείο Emotions Country Resort στο χωριό Βουτύρο, ταξιδεύουμε μέχρι τον ποταμό Μέγδοβα περνώντας μέσα από γραφικά χωριά, δοκιμάζουμε στο Μεγάλο Χωριό το φημισμένο Γαλακτομπούρεκο του Καρβέλη μαζί με το εκμέκ κανταΐφι του, μαθαίνουμε για τα τοπικά προϊόντα της περιοχής και τρώμε πεντανόστιμα σπιτικά, παραδοσιακά πιάτα στην οικογενειακή ταβέρνα Παράδεισος και κλείνουμε το ταξίδι μας με επίσκεψη στα Πατήματα της Παναγίας και την ιστορική Ιερά Μονή Προυσού όπου φυλάσσεται η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Προυσιώτισσας.

Η θέα στα ευρυτανικά βουνά γύρω από το ξενοδοχείο μας

Το Emotions Country Resort είναι ένα ξενοδοχείο φτιαγμένο με πολλή αγάπη από τους ιδιοκτήτες του, τον επιχειρηματία Διονύση Ιωακείμ και τα παιδιά του Πέννυ και Σπύρο Ιωακείμ. Για τον τόπο του ο Διονύσης Ιωακείμ, σε συνέντευξή του, τονίζει: «Το Βουτύρο… είναι χώμα ιερό, είναι η ρίζα μου, το σταθερό σημείο αναφοράς, που ότι και να γίνει, δεν θα το βγάλω ποτέ από την καρδιά μου». Με το ίδιο μεράκι διαχειρίζεται το ξενοδοχείο ο υπεύθυνος Κωνσταντίνος Γουλέτας, όπως και όλο το προσωπικό. Αυτό που επιθυμούν όλοι είναι να δημιουργήσουν στους επισκέπτες την αίσθηση της οικειότητας, και να αναδείξουν τον φιλόξενο τόπο τους. Τους ευχαριστούμε ειλικρινά όλους μέσα από την καρδιά μας για τη θερμή υποδοχή και τη φροντίδα που έκανε τη διαμονή μας πραγματικά απολαυστική!

Το Emotions Country Resort
Το χωριό Βουτύρο Ευρυτανίας (πηγή)

Ξυπνήσαμε λοιπόν άλλη μια ηλιόλουστη μέρα, έχοντας κάνει έναν ήρεμο και δροσερό ύπνο στο μαλακό κρεβάτι του δωματίου μας. Οι εσωτερικοί χώροι του ξενοδοχείου είναι πολύ προσεγμένοι, διακοσμημένοι με ξύλο, πέτρα και παραδοσιακά στοιχεία, έχοντας ταυτόχρονα όλες τις σύγχρονες ανέσεις και με το παραπάνω. Αγαπημένο μας σημείο του δωματίου ήταν το κρεβάτι με τη μπαλκονόπορτα απέναντι, μέσα από την οποία έβλεπες τα καταπράσινα, γεμάτα έλατα βουνά που περιβάλλουν το ξενοδοχείο!

Το πανέμορφο δωμάτιό μας

Αυτή τη φορά θέλαμε να απολαύσουμε το πρωινό μας στην κατάφυτη αυλή του Emotions Country Resort… Ένα μεταλλικό τραπεζάκι στη γωνία του κήπου, με φόντο πολύχρωμα λουλούδια και στο βάθος όπου και να κοιτάξεις πράσινα βουνά, ήταν η ιδανική θέση!

Τοπικό πρωινό στον κήπο του Emotions Country Resort

Το πρωινό είναι φτιαγμένο με φρέσκα, τοπικά προϊόντα, λαχανικά, αλλαντικά, γαλακτοκομικά της περιοχής. Ντόπιο γιαούρτι με σπιτικές μαρμελάδες και μέλι της περιοχής, σαλάτα με ζουμερή ντομάτα και αγγουράκι, ζυμωτό ψωμάκι, χειροποίητες τηγανήτες με κολοκυθοανθούς και τυρί, scrambled eggs, φρέσκα εποχιακά φρούτα και για γλυκάκι ρυζόγαλο, κέικ και μπουγάτσα, μαζί με καφεδάκι και χυμό ήταν οι επιλογές μας από τον πλούσιο μπουφέ. Τα ξαναθυμόμαστε και τα λιγουρευόμαστε όλα!

Το πεντανόστιμο, χειροποίητο πρωινό του Emotions Country Resort
Σαλάτα με φρέσκια ντομάτα, αγγουράκι και ελιές
Scrambled eggs, τηγανήτες με κολοκυθοανθούς και τυρί, φρέσκα φρούτα και λαχανικά και άλλα πολλά!
Ρυζόγαλο, κέικ και μπουγάτσα για να γλυκαθουμε!

Έτοιμοι, λοιπόν, για τη σημερινή εξόρμηση! Το πρόγραμμα είχε να κάνουμε κι ένα μπανάκι, μιας και ήταν Αύγουστος… Μας είπαν πως υπάρχει ένα πολύ όμορφο μέρος στον ποταμό Μέγδοβα (ή Ταυρωπό), κοντά στο χωριό Δάφνη Ευρυτανίας και αποφασίσαμε να το εξερευνήσουμε! Ξεκινήσαμε, λοιπόν, με το αυτοκίνητο, βάλαμε στο GPS τον προορισμό «Μεταλλική Γέφυρα Ταυρωπού Ποταμού» και ξεκινήσαμε. Η συνολική διαδρομή μας πήρε γύρω στη μία ώρα και είκοσι λεπτά, αλλά πραγματικά αξίζει το ταξίδι!

Η διαδρομή είναι πολύ όμορφη και περνάει από μικρά, γραφικά χωριουδάκια της Ευρυτανίας. Το πρώτο που συναντήσαμε ήταν το Στένωμα, ένα ορεινό χωριό στη δυτική πλαγιά του Βελουχιού, χτισμένο σε υψόμετρο 660μ., μέσα στα έλατα, τα πλατάνια και τις καρυδιές. Στην πλατεία του χωριού υπάρχει ένα άγαλμα που δεν θα περιμέναμε, το άγαλμα τη μαμής του χωριού Γιαννώς Λάζου. Μπορεί να μην ήταν ήρωας ή εθνικός ευεργέτης, αλλά η προσφορά της στην περιοχή υπήρξε τεράστια και μάλιστα αφιλοκερδής, σε καιρούς πολύ δύσκολους.

Το χωριό Στένωμα Ευρυτανίας
Ο Ιερός Ναός Αγίας Παρασκευής
Το άγαλμα της μαμής του χωριού (πηγή)

Επόμενο πέρασμα ήταν το χωριό Παυλόπουλο Ευρυτανίας, ένα μικρό ορεινό χωριό, σε υψόμετρο 770μ, με μια υπέροχη πανοραμική θέα στο Βελούχι, το ψηλότερο βουνό της Ευρυτανίας. Την εποχή της Τουρκοκρατίας υπήρξε ορμητήριο κλεφτών και αρματολών. Τα καλά διατηρημένα κτίριά του μετρούν πάνω από εκατό χρόνια ζωής.

Το χωριό Παυλόπουλο Ευρυτανίας (πηγή)

Λίγο μετά το Παυλόπουλο, συνεχίζοντας στο δρόμο προς τη Δάφνη, στην επαρχιακή οδό Καρπενησίου-Νεράιδας, σταματήσαμε σε ένα πλάτωμα με ένα εκκλησάκι αφιερωμένο στον Άγιο Γεώργιο. Η θέα από εκείνο το σημείο στα ευρυτανικά βουνά και τον ποταμό Μέγδοβα ήταν πραγματικά συγκλονιστική!

Εκκλησάκι αφιερωμένο στον Άγιο Γεώργιο

Το ποτάμι βρισκόταν όλο και πιο κοντά μας. Τελευταίο χωριό που συναντήσαμε ήταν η Παππαδιά και μετά στη διασταύρωση στρίψαμε αριστερά προς τη Δάφνη και σε δέκα λεπτά φτάσαμε στον τελικό προορισμό μας. Αφήσαμε το αυτοκίνητο δίπλα στο δρόμο και κατεβήκαμε από ένα χωματόδρομο στην όχθη του ποταμού. Είδαμε τη γέφυρα και επιβεβαιώσαμε πως είχαμε φτάσει στο σωστό σημείο!

Η μεταλλική γέφυρα Ταυρωπού ποταμού (Μέγδοβα)

Στο σημείο αυτό το ποτάμι είναι ρηχό, οπότε το διασχίσαμε εύκολα για να καθίσουμε κάτω από τη σκιά των πλατανιών. Ο Μέγδοβας ή Ταυρωπός ποταμός μάθαμε πως πηγάζει από τα Καρδιτσιώτικα Άγραφα, στο δυτικό τμήμα του νομού Καρδίτσας. Περνάει από γεφύρια, παλιούς νερόμυλους και παραδοσιακά χωριά, και στις όχθες του αναπτύσσονται πυκνά δάση. Η λίμνη Πλαστήρα, η οποία είναι ο επόμενος προορισμός μας στα άρθρα που θα ακολουθήσουν, δημιουργήθηκε κοντά στις πηγές του και παλιότερα ονομαζόταν Λίμνη Ταυρωπού ή Μέγδοβα.

Το νερό του Μέγδοβα είναι πεντακάθαρο και δροσερό, οπότε διαλέξαμε από μια άνετη πέτρα και τοποθετηθήκαμε μέσα! Η αίσθηση του νερού που κυλάει είναι ανεπανάλειπτη, αναζωογονητική και χαλαρωτική. Στην αρχή νιώθεις ένα κρύο να σε διαπερνάει, αλλά πολύ σύντομα το σώμα συνηθίζει τη θερμοκρασία και δε θες να βγεις! Το βλέμμα ξεκουράζεται στην ομορφιά του τοπίου και οι ήχοι της φύσης ξεκουράζουν το νου…

Μπανάκι στο ποτάμι!

Η όχθη του ποταμού είναι ένα ιδανικό σημείο για τεμπέλιασμα και πικνίκ, οπότε μην ξεχάσετε τα καρεκλάκια σας, τα μεζεδάκια σας και τα βιβλία σας! Θα μπορούσαμε να μείνουμε εκεί για μέρες, κάτι που είδαμε άλλους να κάνουν, έχοντας στήσει σκηνές κάτω από τα ψηλά δέντρα. Είδαμε και οικογένειες με παιδιά, τα οποία μπορούν με ασφάλεια να πλατσουρίσουν στο ποτάμια αυτή την εποχή που η στάθμη είναι πολύ χαμηλή και τα νερά δεν είναι ορμητικά.

Με πόνο καρδιάς μαζευτήκαμε να φύγουμε, αν και είχαμε μια δελεαστική πρόταση να μας περιμένει… το φημισμένο γαλακτομπούρεκο του Καρβέλη στο Μεγάλο Χωριό! Για το Μεγάλο Χωριό μιλήσαμε και στο πρώτο μέρος του άρθρου μας. Το Μεγάλο Χωριό διαβάσαμε πως ήταν γνωστό από την εποχή της Επανάστασης, εποχή κατά την οποία ήταν τόπος συνάντησης και έδρα διοίκησης των δυνάμεων απελευθέρωσης. Υπήρξε επίσης η γενέτειρα του Αγίου Γεράσιμου του Μεγαλοχωρίτη, που μαρτύρησε με αποκεφαλισμό στην Πόλη στις 3 Ιουλίου του 1812.

Το Μεγάλο Χωριό

Ένα από τα πιο όμορφα σημεία του χωριού είναι η πλατεία του με μια φοβερή θέα προς την κοιλάδα του ποταμού Καρπενησιώτη και τις κορυφές του όρους Χελιδώνα. Στην πλατεία υπάρχουν πολύ ωραία μαγαζιά για καφέ, γλυκό και φαγητό. Διαλέξαμε αυτή τη φορά να πιούμε καφεδάκι και να δοκιμάσουμε παραδοσιακά γλυκά στο Γαλακτομπούρεκο του Καρβέλη. Πρόκειται για ένα μαγαζί που έχει γίνει σημείο αναφοράς στην περιοχή για το γαλακτομπούρεκό του, οπότε έπρεπε οπωσδήποτε να το δοκιμάσουμε!

Το Γαλακτομπούρεκο του Καρβέλη
Το Ρακόμελο

Οι επιλογές μας ήταν δύο: να καθίσουμε στο φημισμένο Γαλακτομπούρεκο του Καρβέλη, με ιστορία από το 1981 ή στον νέο χώρο του εγγονού της οικογένειας Θανάση, το Ρακόμελο. Το Ρακόμελο έχει μια πολύ ζεστή εσωτερική αίθουσα με μια μεγάλη τζαμαρία με απέραντη θέα, όπως και μια υπέροχη αυλή πάνω στην πλατεία, με φόντα τα καταπράσινα βουνά. Καθίσαμε εκεί και από το τραπέζι μας βλέπαμε τη φύση και τα πέτρινα σπιτάκια του χωριού με τις κεραμοσκεπές τους, ένα ονειρικό σκηνικό για χαλάρωση με το καφεδάκι μας.

Τα σπιτάκια του Μεγάλου Χωριού

Το γαλακτομπούρεκο του Καρβέλη, όπως και όλα τα γλυκά, φτιάχνεται καθημερινά φρεσκότατο, με αγνά υλικά, με βάση τη συνταγή της γιαγιάς. Τραγανό φύλλο και πλούσια κρέμα, ο συνδυασμός που κερδίζει! Φανταστικό είναι και το εκμέκ κανταΐφι, μια νέα δημιουργία της οικογένειας με σιροπιασμένη κανταΐφι, σπιτική κρέμα και αφράτη σαντιγί. Αυτό που κάνει τα συγκεκριμένα γλυκά να ξεχωρίζουν είναι η τέλεια ισορροπία στη γεύση… είναι ακριβώς όσο γλυκά πρέπει να είναι! Θα μπορούσαμε πραγματικά να φάμε όλο το ταψί!

Το γαλακτομπούρεκο μόλις βγήκε από τον φούρνο!
Εκμέκ κανταΐφι
Γαλακτομπούρεκο

Έτσι γλυκά πέρασε το απόγευμά μας… Φύγαμε από το Μεγάλο Χωριό, αλλά θα επιστρέψαμε ξανά αργότερα για να ακούσουμε τη συναυλία που ετοιμαζόταν στην πλατεία. Ώρα για φαγητό στον Παράδεισο, μια οικογενειακή ταβέρνα ανάμεσα στο Μεγάλο Χωριό και το Μικρό Χωριό, στον δρόμο που οδηγεί προς τον Προυσσό. Εκεί μας περίμενε η ιδιοκτήτρια Βασιλική Καλύβα, η οποία μαζί με την αδερφή της Δήμητρα έχει αναλάβει την επιχείρηση που ξεκίνησαν το 1991 ο μπαμπάς με τον θείο. Μας μίλησε για τον τόπο τους και μεταξύ άλλων μας επισήμανε τον σημαντικό ρόλο που παίζει στην ανάπτυξη της περιοχής η Μονή Προυσσού, την οποία θα επισκεφθούμε την επόμενη μέρα.

Τραπεζάκια μέσα στη φύση, ένας πραγματικός παράδεισος!

Η οικογένεια, εκτός από την ταβέρνα, λειτουργεί στον ίδιο χώρο και ένα κατάστημα με τοπικά προϊόντα και δώρα, την Ευρυτάνων Γη. Η Βασιλική μας μίλησε για τα προϊόντα που παράγει ο τόπος τους και μπορούμε να βρούμε στο μαγαζί τους, μέλι από ντόπιους μελισσοκόμους, ζυμαρικά σε διάφορες γεύσεις από ένα εργαστήρι στο Καρπενήσι, βραβευμένα γλυκά του κουταλιού, μπίρα από μια μικρή ζυθοποιία στο Καρπενήσι, τυροκομικά προϊόντα όπως το τοπικό τσαλαφούτι, πολλά βότανα, ντόπιο τσίπουρο, κρασί και άλλα πολλά.

Χυλοπίτες, τραχανάς και πολλά άλλα ζυμαρικά
Τσάι του βουνού που καλλιεργεί η οικογένεια, μέλι και γλυκά του κουταλιού
Τοπική μπίρα από μια νέα μικρή ζυθοποιία που άνοιξε στο Καρπενήσι μέσα στην καραντίνα

Στον Παράδεισο ο στόχος του είναι να προσφέρουν ποιοτικό φαγητό και ηρεμία. Με πολλή αγάπη και φροντίδα ετοιμάζουν καθημερινά φρέσκο, σπιτικό φαγητό με αγνά τοπικά υλικά. Μεγάλο μέρος των επισκεπτών τους είναι οικογένειες και έχουν φροντίσει να τους προσφέρουν όλες τις ανέσεις, όπως ένα πανέμορφο δωμάτιο θηλασμού και μια παιδική τουαλέτα, για τα οποία η Βασιλική είναι που περήφανη, και δικαίως! Στον Παράδεισο διοργανώνονται, επίσης, πολύ συχνά τραπέζια γάμων και βαπτίσεων.

Μερικά από τα τοπικά προϊόντα που βρίσκουμε στο κατάστημα Ευρυτάνων Γη
Το δωμάτιο θηλασμού
Η παιδική τουαλέτα

Στον Παράδεισο χρησιμοποιούν πάντα ντόπιες πρώτες ύλες, κρέατα από χωριά της Ευρυτανίας, λουκάνικα που φτιάχνουν μόνοι τους οι κρεοπώλες, ντόπια λαχανικά και αυγά, πέστροφα από την περιοχή την οποία κάνουν ψητή με χόρτα. Μερικές από τις σπεσιαλιτέ τους είναι το λεμονάτο αρνάκι, το μοσχάρι με μελιτζάνες και ο κόκκορας κρασάτος, παραδοσιακά φαγητά της περιοχής. Η Βασιλική μας ετοίμασε ένα υπέροχο τραπέζι με όλα τα καλά τους: σπιτική σαλάτα, ντόπια φέτα, χειροποίητη ζυμαρόπιτα, μοσχαράκι με μελιτζάνες, μουσακά και κόκκορα με χυλοπίτες. Δείτε και μόνοι σας!

Σαλάτα με μαρούλι, ντοματίνια και γραβιέρα
Ο κ. Παναγιώτης με τη ζυμαρόπιτα που μόλις βγήκε από τον φούρνο!
Ζυμαρόπιτα με ντόπιο κολοκύθι, μπομποτίσιο αλεύρι, ντόπιο τυρί και αυγά και τηγανιτή τοπική φέτα σε φύλλο με μέλι από μελισσοκόμο της περιοχής και σουσάμι
Φρυγανισμένο ψωμάκι με λαδάκι και το τοπικό τσαλαφούτι
Κόκκορας με χυλοπίτες
Μοσχαράκι με μελιτζάνες
Και στο τέλος ο κ. Παναγιώτης μας έφερε μια εντυπωσιακή φρουτοσαλάτα!
Φρουτοσαλάτα εποχής με καρπούζι και πεπόνι
Τοπικό γλυκό του κουταλιού αγριοκέρασο

Το ζεστό, σπιτικό φαγητό στην εξοχή είναι η μεγαλύτερη απόλαυση! Τελευταία στάση της βραδιάς η πλατεία του Μεγάλου Χωριού, στη βραδιά με λαϊκά και ρεμπέτικα τραγούδια με τη Νάντια Καραγιάννη και τον Νίκο Καραγιάννη. Αγαπημένα τραγούδια σε μια δροσερή βραδιά στο χωριό, με πολύ κόσμο, κέφι και χορό, ό,τι καλύτερο για να κλείσει η μέρα!

Η Νάντια Καραγιάννη και ο Νίκος Καραγιάννης με τους μουσικούς τους
Τυχαία συναντήσαμε και τη φίλη μας Ελένη Βονόρτα, εκπαιδευτικό στην Αθήνα με καταγωγή από το Μεγάλο Χωριό

Δυστυχώς όλα τα όμορφα κάποτε τελειώνουν και ήρθε η μέρα της αναχώρησης… Ξυπνήσαμε στο Emotions Country Resort με την πανέμορφη εικόνα των ευρυτανικών βουνών έξω από το δωμάτιό μας, πήραμε το αγαπημένο πλέον πρωινό μας στην τραπεζαρία, ήπιαμε καφεδάκι στην καταπράσινη αυλή και αποχαιρετήσαμε τους ανθρώπους του ξενοδοχείου με ένα μεγάλο ευχαριστώ για τη φροντίδα και την αγάπη που μας έδειξαν!

Τελευταία καλημέρα στο Emotions Country Resort
Πρωινό με χυμό, ομελέτα, αυγά μάτια, αλλαντικά, τυράκια, μέλι, μαρμελάδες, μπουγάτσα και ρυζόγαλο
Καφεδάκι στην αυλή

Το ταξίδι μας συνεχίζεται στη Λίμνη Πλαστήρα, αλλά πριν από αυτό θέλαμε οπωσδήποτε να επισκεφθούμε την Ιερά Μονή Παναγίας Προυσιώτισσας. Το μοναστήρι βρίσκεται στο χωριό Προυσός, σε απόσταση 40 λεπτών με το αυτοκίνητο από το Βουτύρο και 45 λεπτών από το Καρπενήσι. Είναι ένας πολύ σημαντικός προσκυνηματικός προορισμός της περιοχής, ο οποίος συγκεντρώνει πλήθος επισκεπτών όλες τις εποχές του χρόνου, και ειδικά τον Αύγουστο, τον μήνα της Παναγίας.

Στο δρόμο για τον Προυσό

Στο δρόμο προς τον Προυσό σταματήσαμε σε ένα σημείο με το όνομα Πατήματα της Παναγίας. Η ιστορία, όπως διαβάσαμε, ξεκινάει στα βυζαντινά χρόνια, όταν ο εικονομάχος Θεόφιλος διέταξε να καταστραφούν όλες οι Άγιες Εικόνες. Ένα αρχοντόπουλο είχε μια θαυματουργή εικόνα της Παναγίας του Αγίου Λουκά και πήγε στη Θράκη για να την προστατέψει. Η εικόνα, όμως, εξαφανίστηκε.

Στην Ευρυτανία ένας νεαρός βοσκός άκουσε ύμνους και είδε μια φωτεινή δέσμη στον ουρανό, η οποία τον οδήγησε στην εικόνα της Παναγίας. Η εικόνα επιστράφηκε στο αρχοντόπουλο, αλλά και πάλι εξαφανίστηκε. Το αρχοντόπουλο άκουσε μια γυναικεία φωνή να λέει πως αναπαύεται καλύτερα στον τόπο αυτό, και τότε δημιουργήθηκαν οι εσοχές στο βράχο που μοιάζουν με πατήματα και η τρύπα στην κορυφή του βουνού στο μέγεθος της εικόνας. Η εικόνα βρίσκεται σήμερα στη Μονή Προυσού.

πηγή

Στο εικονοστάσι και γύρω από το πάτημα πάρα πολλοί πιστοί αφήνουν κομποσχοίνια και τάματα. Αφήσαμε κι εμείς ένα μικρό σταυρουδάκι και αυτό που ζητήσαμε από την Παναγία μας, μας το έδωσε πολύ σύντομα…

Ένα από τα Πατήματα της Παναγίας στο βράχο

Μετά από λίγο δρόμο ακόμα φτάσαμε στον Προυσό, ένα ορεινό χωριό σε υψόμετρο 860μ. Το χωριό είναι ένας πολύ δημοφιλής τουριστικός προορισμός χάρη στο μοναστήρι του. Είναι επίσης γνωστό για τους δύο Πύργους του Καραϊσκάκη, οι οποίοι ήταν η αμυντική προστασία της μονής. Το όνομά τους οφείλεται στο γεγονός ότι ο ήρωας της Επανάστασης Γεώργιος Καραϊσκάκης έμενε κατά περιόδους στο μοναστήρι, εγκαθιστώντας άνδρες στους πύργους, οι οποίοι όμως προϋπήρχαν.

Το χωριό Προυσός Ευρυτανίας (πηγή)
Ένας από τους δυο Πύργους του Καραϊσκάκη
Το ρολόι της Ιεράς Μονής Προυσού

Το μοναστήρι είναι πραγματικά συγκλονιστικό, έτσι όπως κρέμεται από τον βράχο… Είναι ένα από τα σημαντικότερα προσκυνηματικά κέντρα της Ορθοδοξίας και ένα από τα λίγα μοναστήρια της Ευρυτανίας. Πολλοί το ονομάζουν «Σπίτι της Παναγίας» καθώς η Παναγία το επέλεξε όταν έκανε αισθητή την παρουσία της στον βοσκό με μια φωτεινή δέσμη, όπως περιγράψαμε προηγουμένως. Το γεγονός αυτό συνέβη στις 23 Αυγούστου και την ημέρα αυτή, ημέρα αποδόσεως της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, καθιερώθηκε να γιορτάζει το μοναστήρι.

Η Ιερά Μονή Παναγίας Προυσιώτισσας

Μάθαμε πως πολλά από τα κτίρια της μονής καταστράφηκαν την εποχή της Τουρκοκρατίας. Πιο πρόσφατα, το 1944 οι Γερμανοί εισέβαλαν στο μοναστήρι και κατέστρεψαν ολοσχερώς τα κτίρια. Σύμφωνα με μαρτυρίες ένας αξιωματικός προσπάθησε να κάψει την εκκλησία, κάτι που δεν κατάφερε.

Ο ναός της μονής χρονολογείται από το 1754, με τοιχογραφίες που σώζονται από τον 13ο αιώνα. Σε ανεξάρτητο μέρος βρίσκεται το παρεκκλήσιο των Αγίων Πάντων, όπου οι πιστοί προσκυνούν τη θαυματουργή εικόνα της Παναγίας που αγιογράφησε ο Ευαγγελιστής Λουκάς, το αργυροχρυσό κάλυμμα της οποίας δώρισε ο Γεώργιος Καραϊσκάκης για να θεραπευτεί από ασθένεια. Η εικόνα της Παναγίας ανήκει στον εικονογραφικό τύπο της Οδηγήτριας, και εικονίζει την Παναγία μέχρι τη μέση να κρατάει τον Χριστό με το αριστερό χέρι στην αγκαλιά της και με το δεξί να Τον δείχνει. Ήρθε από την Προύσα της Μικράς Ασίας, από την οποία προκύπτει και το όνομά της.

Η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Προυσιώτισσας σε ειδικό προσκυνητάρι μπροστά από το περίτεχνο ξυλόγλυπτο τέμπλο

Η επίσκεψη στο μοναστήρι είναι μια πραγματικά μοναδική εμπειρία την οποία δεν πρέπει να χάσει κανείς όταν βρεθεί στην Ευρυτανία. Είναι ένα ιστορικό μοναστήρι, με σπουδαίο ρόλο στην Επανάσταση και στη διαχείριση της πολιορκίας του Μεσολογγίου και στη σωτηρία πολλών αγωνιστών. Στις πρώτες δεκαετίες του 19ου αιώνα λειτούργησε εκεί και η περίφημη Σχολή των Γραμμάτων της Ρούμελης. Σήμερα είναι πάνω από όλα ένας τόπος γαλήνιος, όπου μπορείς να ησυχάσεις, να προσευχηθείς και να παρακαλέσεις την Παναγία να σε βοηθήσει σε ό,τι και αν χρειάζεσαι.

Αυτό ήταν το τέλος του ταξιδιού μας στο Καρπενήσι και τα γύρω χωριά… Αλλά η εξερεύνηση συνεχίζεται στον επόμενο ορεινό προορισμό μας, τη Λίμνη Πλαστήρα με τα όμορφα χωριά της, στο επόμενο ταξιδιωτικό μας αφιέρωμα που έρχεται!

Διαβάστε πρώτοι κάθε νέο μας άρθρο!

Βρείτε μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσής μας:

Instagram 1: @eatdessertfirstgreece
Twitter: @eatdessert1stGr
LinkedIn: Eliza Neofytou
WordPress 1: Eat Dessert First Greece

Ακολουθήστε μας συμπληρώνοντας το email σας στο πεδίο στο κάτω μέρος της ιστοσελίδας μας, για να σας έρχεται με email κάθε νέο μας άρθρο μόλις κυκλοφορήσει. Μην ξεχάσετε να κάνετε επιβεβαίωση της εγγραφής σας, στο email που θα σας έρθει! Όσοι είστε κι εσείς wordpress bloggers, πατήστε απλώς follow.